Vi provkör VW Tiguan laddhybrid: ”Tråkigt besked till svenska köpare”

Webbredaktör Patrik Lundin har tagit rast på en hästgård utanför Wolfsburg och sitter och sippar på en Cola Zero när han avlägger sin provkörningsrapport som bjuder på flera tråkiga besked.
Annons

Vilken bil har du kört till hästgården?
– Det här är en provkörning av hela programmet av ansiktslyfta Volkswagen Tiguan, men eftersom den nya laddhybriden eHybrid är mest intressant så har jag kört den 10 mil hit.

Vad kan du berätta om Tiguan laddhybrid?
– Den har samma 245-hästars drivlina som Golf GTE, men kallas eHybrid. Trots det finns en GTE-knapp som ger full effekt från bensin- och elmotor. Det är svårt att förstå varför den inte kallas GTE, men det ryktas här nere att GTE-beteckningen är på väg ut.

– Ett tråkigt besked till svenska köpare är att eHybrid bara är framhjulsdriven. Enligt Volkswagen är det främst de nordiska länderna som efterfrågar fyrhjulsdrift, men de säger att det kanske kommer i nästa generation, som i nästa Passat GTE. Den som vill ha fyrhjulsdrift och lågt förmånsvärde får kolla vidare på Toyota RAV4 Phev.

Kommer även Allspace som laddhybrid?
– Nej, tyvärr ännu ett tråkigt besked till den svenska marknaden. En Tiguan Allspace eHybrid hade varit ett bra alternativ till nya Kia Sorento laddhybrid, men VAG har ju Seat Tarraco laddhybrid med 7 sittplatser.

Hur är Tiguan eHybrid att köra?
– Nu får jag äntligen berätta något positivt. Överlag en trevlig bil som är fint avstämd. Tiguan eHybrid bjuder både på fin ljud- och körkomfort. Elmotorn är starkare än hos många konkurrenter vilket gör den roligare att köra på el. Drivlinan går mycket mjukt och smidigt.

Vi provkör VW Tiguan laddhybrid: ”Tråkigt besked till svenska köpare”

Har du kört några fler versioner av Tiguan?
– Ja. I förmiddags körde jag R-versionen med 320 hästar från en 2-liters fyra. Antagligen samma motor som i nya Cupra Formentor. Tiguan R har ett avgassystem från Akrapovic som puffar fränt. Bakaxeln har aktiv momentstyrning som kan fördela kraften på bakaxeln så att ett av hjulen får all kraft. Det gör bilen rolig att köra och möjlig att sladda med.

Den lär väl kosta en massa i skatt?
– Ja, det får man räkna med. Särskilt om den registreras efter 1 april nästa år. Exakt vad skatten blir är inte klart eftersom WLTP-siffrorna inte är klara än.

Oj vad mycket du hade på hjärtat denna gång. Eller har du ännu mer att berätta?
– Jag har tyvärr ännu ett tråkigt besked. Volkswagen har beslutat att inte ta in laddhybriden Touareg eHybrid till Sverige med 367 hästar, utan bara den starkare versionen Touareg R med 465 hästar.

Läs en mer utförlig provkörning i auto motor & sport nr 23/2002. Priser på de provkörda bilarna kommer vecka 45.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen