BMW 128ti ska dräpa Golf GTI

Är världen upp och ner? BMW bygger framhjulsdriven prestandamodell.

BMW 128ti ska dräpa Golf GTI

Får många är det kanske ett helgerån. Som att svära i kyrkan. Men vi har faktiskt kommit till den punkten i tiden där BMW bygger en framhjulsdriven prestandavagn. Men innan ni purister sparkar bakut – det finns faktiskt mycket att gilla med BMM 128ti.

Vad BMW i praktiken har gjort är att ta en BMW M135i xDrive, bytt ut dess motor på 306 hästar och 450 Nm mot en klenare variant på 265 hästar och 400 Nm. Därtill har man plockat väck fyrhjulsdriften genom att kasta ut bakre kardanaxel och bakre differential. Växellådan är BMW:s åttastegade automatlåda, och inget manuellt alternativ kommer att erbjudas.

Vad man däremot har behållit är den uppgraderade fjädringen, bromsarna och "åka fort"-stylingen. Och kanske framför allt den framaxelmoterade Torsen-diff som nu får mindre effekt och vridmoment att brottas med. Förhoppningsvis ska detta reducera de kraftreaktioner i styrningen (torque-steer) som storebror BMW M135i xDrive lider av.

Dessutom är BMW 128ti 80 kg lättare än M135i så en lite mer ivrig och lekfull körupplevelse är nog att vänta.

Förutom modellbeteckingen på bakluckan skiler sig 128ti visuellt från M135i med att bromsoken är rödlackerade istället för blå. 

Fartresurser finns det ändå så att det räcker för de flesta. 0–100 km/h på 6,1 sekunder och en toppfart på 250 km/h.

Bokstäverna ti står för Turismo Internazionale och användes första gången på BMW 1800TI. Efter att också ha förekommit på BMW 2000TI och 2002TI pausade BMW Turismo Internazionale-beteckningen fram till 90-talet då bland andra 316ti Compact och 325ti Compact såg dagens ljus. 

Några svenska priser finns inte ännu, men i Tyskland börjar 128ti på 41.574 euro vilket är knappt 7.000 euro mindre än M135i. Om samma prisförhållande appliceras i Sverige hamnar 128ti på ett frånpris på omkring 400.000 kronor.

81
193
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.