Bugatti stoppar planer på ny hypersportbil på grund av Coronapandemin

Trots att 2020 väntas bli ett rekordår för den Volkswagen-ägda hypersportbiltillverkaren har man nu lagt planerna om en andra modell på is. Anledningen ska vara den allvarliga lågkonjunktur som coronapandemin kastat in världsekonomin i. Samtidigt kan ett uppköp från kroatiska Rimac vara stundande.

Bugatti stoppar planer på ny hypersportbil på grund av Coronapandemin

Det går både upp och ned för Bugatti i år. Trots att pandemikrisen hållit tillbaka tillväxten har de en välfylld orderstock och 2020 "kan bli det bästa året någonsin" för märket, säger vd Stephan Winkelmann i en intervju med Bloomberg TV.

Bugatti har redan sålt hela årets produktion och hittat köpare för mellan 70 och 80 procent av 2021 produktionen, enligt Winkelmann.

Trots det har man nu beslutat att lägga sina planer om att utveckla en andra modell för att komplettera hypersportbilen Chiron som man väntas sluta tillverkas 2021. Anledningen ska enligt Winkelmann vara den skada som pandemin gjort på bilindustrin i stort.

– Vi hade samtal om en 'lineup' med en andra modell. Det är nu blockerat på grund av coronaviruskrisen. Vi talar inte om vad som kommer härnäst, säger Stephan Winkelmann.

Volkswagengruppen ska hålla ett möte för att se över sina planerade utgifter nästa månad och väntas behöva ta på sig sparkjolen. Koncernens nuvarande femårsbudget inkluderar en elbilsinvestering på 33 miljard euro tills 2024.

Även om välbärgade superbilsköpare är mindre exponerade för krisens ekonomiska verkningar hotas nischade tillverkare med fokus på maffiga förbränningsbilar som Bugatti och Pagani av allt stramare utsläppskrav i viktiga marknader.

Lägg till en global lågkonjuktur så det blir svårt att motivera utvecklingskostnaderna för bilar som ska klara av att färdas i över 500 km/h, noterar Bloomberg.

Dessutom är Bugatti till salu. Volkswagengruppen sitter i säljförhandlingar med den kroatiska elbilstillverkaren Rimac.

Skulle affären gå igenom kommer dock Volkswagen samtidigt få en större ägarandel i Rimac, vars avancerade elbilsteknik ter sig allt mer intressant.

Bugatti skulle i sådant fall förvandlas till ett elbilsmärke.

Idag äger VW:s dottebolag Porsche 15,5 procent av Rimac sedan 2019, medan den 32-årige grundaren Mate Rimac äger resten. I utbyte mot Bugatti ska VW nu vilja ha en ägarandel på 49 procent.

Stephan Winkelman avböjde i intervjun med Bloomberg att kommentera rapporterna om den pågående försäljningen.

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.