I en intervju med Automobilwoche berättar Audis nye VD Markus Duesmann om dagsläget och framtiden för företaget.
Bland annat berättar han att försäljningen återhämtat sig sedan Corona-krisen och september var den bästa månaden i år. De är särskilt i Kina som försäljningen nått mycket stora volymer. Men försäljningen är inte tillräckligt hög för att helt kompensera för tappet i april och maj.
Markus Duesmann räknar med att det tar cirka två år innan alla marknader återhämtat sig.

Under 2021 kommer Audi att lansera två elbilar: E-tron GT och E-tron Q4. Markus Duesmann lovar att Audi därefter ska lansera minst en elbil per år. Han är samtidigt självkritisk och medger att det hade varit bra om Audi var tidigare med elbilar.
– Det hade inte varit fel om vi varit lite tidigare med elbilar. De har ju tagit väldig fart på senare tid. Men jag tror ändå att vi tajmar bra. Vi kommer att ha 20 elbilar i mitten av 2020-talet. Det ger oss en bra position på marknaden.

Hur länge kommer förbränningsmotorer att överleva?
– Den kommer att leva länge, men det är i slutändan ett politiskt beslut.
Vissa länder har redan beslutat om att förbjuda förbränningsmotorer vid viss tidpunkt. Duesmann menar att moderna förbränningsmotorer kommer att vara ett bra val för vissa marknaden.
Audi har en strategi för elbilar och laddhybrider de kommande tio åren, men kommer fortsätta med renodlade förbränningsmotorer.
– Inom överskådlig framtid kommer många av våra kunder att fortsätta att vilja ha en förbränningsmotor.
Hur gör ni med dieselmotorerna?
– Av alla förbränningsmotorer är dieslarna överlägset mest effektiva. Men på grund av avgasbehandling har de också blivit mycket dyra och är inte ett attraktivt alternativ i alla fordonssegment. Men eftersom många av våra kunder fortfarande älskar dieslar kommer vi att fortsätta erbjuda dem.