Rapport: Flera biltillverkare klarar EU:s utsläppsmål redan nu

Både Volvo och Toyota får beröm i en ny rapport från T&E. Flera biltillverkare uppnår enligt rapporten redan nu EU:s utsläppskrav som träder i kraft 2021.

Rapport: Flera biltillverkare klarar EU:s utsläppsmål redan nu

De flesta av biltillverkarna är på väg att nå EU:s utsläppsmål till årsskiftet. Det slår den gröna tankesmedjan Transport & Environment (T&E) fast i en ny rapport. T&E har gått igenom biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp av koldioxid under de första sex månaderna av 2020. 

Enligt rapporten minskade det genomsnittliga CO2-utsläppet för första gången på mer än tio år under perioden – från 122 till 111 g/km enligt NEDC-normen.

Laddhybrider och elbilar ökar rejält i Europa och nyförsäljningen har tredubblats jämför med förra året. I år kommer de stå för en tiondel av marknaden och nästar år beräknar T&E att det ökar till en sjundedel (14%).

– Elbilsförsäljningen rusar tack vare EU:s utsläppskrav, säger Julia Poliscanova på T&E, som samtidigt pekar på den ökade försäljningen av suvar som problematisk. T&E efterlyser ännu tuffare krav efter 2022 eftersom biltillverkarna annars lär bromsa omställningstakten igen.

När de hårdare målen klubbades igenom 2018 hördes många pessimistiska röster från bilindustrins håll – trots att kraven inte blev lika hårda som en del politiker hade velat.

"Det kan låta uppnåeligt, men det är helt orimligt med tanke på var vi står idag," sa den europeiska bilindustriorganisationen ACEA:s talesperson då.

Enligt ett tidigare beslut som togs 2013 ska snittutsläppen av CO2 från nysålda bilar minska till 95 g/km enligt NEDC 2021. Det nya beslutet som togs var att CO2-utsläppen ska minska till 81 g/km 2025 och till 2030 59 g/km. T&E menar i sin nya rapport att glappen däremellan är för stora.

Volvos laddhybridssatsning beröms

Volvo och Polestar får beröm i rapporten för att ha ökat sin försäljning av laddhybrider, något som har sänkt märkets snittutsläpp tillräckligt för att hamna på en andraplats. Samtidigt gynnas Volvo även av att man valt att satsa på tunga suvar, något som ger dem rabatt på utsläppskravet.

De två tillverkarna, som delar "utsläppspool", är några av de som skulle klara 2021:s utsläppsmål redan idag enligt T&E-rapporten. De andra som redan skulle klara sig är Toyota, BMW och Nissan.

Minst snittutsläpp har PSA där Peugeot, Citroen och Opel ingår. Deras snitt under första halvåret 2020 låg på 96 g/km. Tack vare så kallade superkrediter från försäljningen av nollutsläppsbilar klarar man EU:s mål för tillverkaren på 92 g/km. PSA missgynnas nämligen av att de säljer så mycket lätta småbilar. Tillverkare som bygger lättare bilar får nämligen istället hårdare krav.

Även Toyota och Renault måste komma ner till mindre än 95 g/km i snitt. Toyota ingår nu i en utsläppspool med Mazda och deras strategi är unik enligt T&E eftersom man satsar nästan helt på hybrider och effektivare förbränningsmotorer. Trots bristen på nollutsläppsbilar under årets första sex månader ligger de bra till. Behåller Toyota och Mazda sin hybridandel på 55 procent kommer de nå målen lätt, enligt rapporten.

Enligt T&E är Toyota-Mazdas hybridfokuserade strategi ett bevis på att tillverkarna som ligger efter gör det antingen på grund av "dålig planering" eller för att de "hoppats att EU-lagstiftare skulle återigen skjuta upp eller skrota målen som Donald Trump gjorde i USA". Man kan inte skylla på att det saknas kostnadseffektiv teknik för att sänka utsläpp och förbrukningssiffror, menar tankesmedjan.

Fiat/Chrysler (FCA) ligger också bra till eftersom de åker snålskjuts på Tesla. Den italiensk-amerikanska koncernen betalade ifjol stora pengar till Tesla för att få ingå i samma utsläppspool. Eftersom samtliga av Teslas bilar har en utsläppssiffra på 0 g/km minskade det snittet rejält för FCA som låg illa till innan.

Volvo och Renault har också öppnat för att sälja tillgång till sina utsläppspooler till andra tillverkare. Det skulle kunna vara aktuellt för framförallt Mercedesägaren Daimler och brittiska Jaguar Land Rover som båda ligger riktigt dåligt till i dagsläget. Jaguar Land Rover dock gått ut och bestridit siffrorna i T&E:s rapport. 

 
T&E har rätt – EU borde införa ännu hårdare utsläppskrav efter 2022.
26
29
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.