Vår unika granskning avslöjar: Brutal skatteökning på vanliga modellerna

Vår unika genomgång visar att fordonsskatten på konventionella förbränningsbilar har ökat dramatiskt på mindre än tre år – i vissa fall upp till tolv gånger.
Annons

Bonus-malussystemet som infördes vid halvårsskiftet 2018 har gjort att konventionella bensin- och dieselbilar fått mycket högre skatt än tidigare. Regeringen kommer dessutom att skärpa regelverket och höja skatten ytterligare från och med 1 april 2021.

Vi har räknat på 36 bilmodeller och jämfört vad de hade för skatt innan Bonus-malus infördes 1 juli 2018 och vad de kommer att ha för skatt efter åtstramningen 1 april 2021.

I de flesta fall handlar det om ökningar på omkring 500–600 procent. Men för många bilar är det långt mer än så. Storsäljaren VW Passat kombi med 150-hästars bensinmotor och Mercedes C 200 kombi kommer båda att ha fått en skattehöjning på 1.200 procent gentemot för mindre än tre år sedan.

Hela genomgången med alla 36 bilar kommer att publiceras på nyhetsplats i nummer 23/2020 av papperstidningen och på webben för premiummedlemmar. Men vi bjuder här på ett axplock med exempel några exempel.

Bil Skatt 30/6 2018 Kr/mil (1 500 mil/år) Nuvarande version Malus 1/4 2021 Kr/mil (1 500 mil/år) Ökning i procent
Kia Niro Hybrid 360 0,24 Facelift 2500 1,67 594%
Mercedes C 200 bensin kombi aut, 184 hk 756 0,50 Ny C 200 kombi aut, 184 + 14 hk 9788 6,53 1195%
Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 115 hk, bensin 756 0,50 Facelift, DIG-T 140 hk 7940 5,29 950%
Skoda Octavia TSI 115 hk Kombi, bensin 360 0,24 Ny Octavia, 110 hk 2179 1,45 505%
Toyota RAV4 2,5 AWD Hybrid 197 hk 514 0,34 Ny RAV4 2,5 HSD 222 hk AWD 4426 2,95 761%
Volvo XC40 T4 AWD 1461 0,97 B4 AWD 10448 6,97 615%
VW Golf 1,0 TSI 110 hk, bensin 360 0,24 Nya Golf 1,0 TSI 110 hk, bensin 3677 2,45 921%
VW Passat SC 1,4 TSI 150 hk DSG, bensin 536 0,36 Facelift, 1,5 TSI 150 hk, DSG, bensin 6884 4,59 1184%
 
Annons
Annons
Rulla till toppen