Ny banpiskare: Volkswagen Golf GTI Clubsport med 300 hästar

13 sekunder är ett mått på hur mycket bättre nya Volkswagen Golf 8 GTI Clubsport är jämfört med den vanliga GTI-versionen som lanserades för någon månad sedan. Tiden gäller förstås ett varv runt Nürburgring.

Ny banpiskare: Volkswagen Golf GTI Clubsport med 300 hästar

Clubsport-versionen har fått trimmad motor, förbättrad aerodynamik och en del modifieringar i framvagnen för att gå snabbare på bana. 

Effekten har ökat från 245 till 300 hästkrafter. Vridmomentet har ökat från 370 till 400 Nm och är dessutom plant över ett större register. 0-100 km/h går under 6 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Volkswagen Golf GTI Clubsport säljs till skillnad mot vanliga GTI inte med manuell växellåda. Anledningen är att det går snabbare att växla ner i ingången av kurvorna med en DSG-låda, särskilt som den modifierats något.

 

Men kraften måste också ner i backen. För att det ska ske har camber-vinkeln på framhjulen justerats något. Bromsskivorna har blivit större och perforerade. Bromsoken har blivit kraftigare och försetts med GTI-logga. Fjädring och dämpare har också modifierats liksom antisladdsystemet. Genom förändringarna har tendenserna till understyrning minskat och precisionen i styrningen ökat, uppger Volkswagen.

Enligt testföraren Benjamin Leuchter får fjädringen inte vara för hård om man ska sätta bra tider på Nürburgring.
– Det går mycket upp och ner på Ringen och då kan inte bilen vara för hård.

Den som använda samma inställningar som Benjamin Leuchter när han körde ett varv runt Ringen på 7 minuter och 54 sekunder kan aktivera ett Nürburgring-läge under sportläget i inställningarna för körlägen.

Benjamin Leuchter har tidigare kört ännu fortare runt Ringen i en Golf 7 GTI Clubsport S som är betydligt lättare än Golf 8 GTI Clubsport. Enligt Volkswagen finns det i dagsläget inga planer på att utveckla en S-version av Golf 8 GTI Clubsport.

Större spoiler och fetare utblås än vanliga GTI.

Förutom de röda bromsoken med GTI-logga känns en Clubsport igen på större luftintag och spoiler fram. Även spoilern bak har blivit större. Det ger mindre lyftkraft både fram och bak. Fälgarna är minst 19 tum för att rymma de stora bromsskivorna.

Volkswagen Golf GTI Clubsport börjar levereras under vintern. Svensk pris är ännu inte satt.

Inredningen är samma som för Golf GTI med några få designelement som undantag.

Hade mer än gärna provat nya Golf GTI Clubsport på en bana.
122
7
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.