RÄTTELSE: Vi publicerade tidigare denna artikel och sa att elbilen var billigare att äga ny i alla fem av våra räknejämförelser utom en. Det var fel. Vi presenterade även inkorrekta siffror i duellen mellan Tesla Model 3 och Volvo V60. Båda dessa saker berodde på en felaktighet i en formel för uträkning av värdeminskningen. Vi har därför justerat och uppdaterat med korrekta siffror. Rätt är även att det finns två undantag då förbränningsmotorbilarna i våra jämförelser är billigare att äga nya.
För att få hela kostnaden för bilinnehavet räcker det inte med att bara titta på inköpspriset, man måste också räkna med driftkostnaderna och värdeminskningen. Totalkalkylen kan nämligen skilja sig åt en hel del jämfört med vad prislappen ensamt antyder.
Vi får ofta frågan från läsare om det verkligen lönar sig att köpa en till synes dyrare elbil istället för en konventionell bensin- eller dieselmodell. Därför har vi tagit fram kalkylprogrammet och räknat åt er för att kunna ge ett definitivt besked. Resultatet är: Ja, elbilen är nästan alltid billigare totalt sett!
Varför? Det beror på flera faktorer: lägre fordonsskatt, avsevärt billigare bränslekostnader och starkt andrahandsvärde. Utslaget på hela innehavsperioden kan därför elbilen kompensera det högre inköpspriset, samt till och med bli mer lönsam.
I vår genomgång har vi räknat på fem olika elbilar och jämfört med motsvarande konventionella förbränningsmotorbil. Vi har undersökt om man köper ny bil privat, om man finansierar via privatleasing, samt om man köper begagnat. När det gäller de nya bilarna är svaret till elbilarnas fördel i alla dueller utom två (fast det finns en förklaring till avvikelsen i den ena). Men på begagnatsidan är de konventionella förbränningsversionerna fortfarande billigare att äga.
Hela artikeln och alla uträkningar kommer på nyhetsplats i nummer 23/2020 av tidningen, samt här på webben för premiummedlemmar.
Men redan nu bjuder vi på jämförelsen mellan Tesla Model 3 och Volvo V60 för den som köper privat.
Förutsättningarna är följande: Vi har räknat från idag på tre års innehav och att man kör 1 500 mil om året. Drivmedelspriserna är 1,60 kronor per kWh, samt 16,00 respektive 16,50 kronor per liter för bensin och diesel. Ägaren är en 50-årig man som bor i bostadsrätt i Stockholmsområdet. Totalkostnaden inkluderar skatt, märkesförsäkring, service, bränsle, däck och värdeminskning.
Och Teslan blir då alltså med marginal billigare när man har inkluderat alla kostnader.
Grundpris efter bonus | Fordonsskatt/år | Bränslekostnad/år | Värdeminskning/år (%/år) | Månadskostnad | Milkostnad | |
Tesla Model 3 SR+ | 509080 | 360 | 3576 | 69660 (13,7) | 8219 | 65,76 |
Volvo V60 B4, bensin | 389000 | 5334 | 16320 | 62600 (16,1) | 8760 | 70,08 |