Ford missar EU:s utsläppsmål – på grund av återkallelsen av Kuga laddhybrid

Fords plan för att uppnå EU:s utsläppsmål 2021 har gått i kras. Den återkallelsen av 27.000 Kuga laddhybrider gör att tillverkaren missar målet och hotas av böter. Ford vill nu betala för att ingå i en "utsläppspool" med en annan tillverkare för att slippa boten.

Ford missar EU:s utsläppsmål – på grund av återkallelsen av Kuga laddhybrid

Fords leveransstopp och återkallelse av Kuga laddhybrid tidigare i somras har lett till allvarliga konsekvenser för tillverkaren som nu kommer missa EU:s utsläppsmål, rapporterar Automotive News Europe.

Återkallelsen utfärdades efter att det visat sig att modellen har ett problem med batteripaketet som kan göra att det överhettas och i värsta fall börjar brinna vid laddning. Ford har därför bett ägare att inte ladda sina bilar i uttag eller köra i EV-läget tills felet åtgärdats på deras bilar.

Totalt ska sju bränder ha orsakats av felet enligt Ford, rapporterar den brittiska sajten This is Money. Det finns inga uppgifter om att någon av bränderna ska ha skett i Sverige och enligt en talesperson på Ford i Storbritannien ska samtliga ha skett "på kontinenten".

Enligt tillverkaren kan bränderna ha orsakats av att Kuga laddhybrids bensintank är monterad tätt intill batteripaketet som överhettas.

Klarar inte EU:s utsläppskrav

Återkallelsen ska ha omfattat uppskattningsvis 27.000 bilar. Det ställer till det ordentligt för Ford som nu medger att man inte kommer nå EU:s utsläppsmål. I år måste Ford få ner snittutsläppen från sin nyförsäljning till 98 gram koldioxid per kilometer.

Enligt den rapport som publicerades tidigare denna vecka av den gröna tankesmedjan T&E ska Ford ligga bra till utifrån sin försäljning under första halvåret (H1) 2020.

Ford ska ha varit endast 1,4 g/km ifrån att klara sig baserat på försäljningen under H1 2020. Nu har dock återkallelsen gjort det omöjligt för tillverkaren att nå i mål.

I ett skriftligt uttalande till ANE säger Ford of Europe att man därför kommer ingå i en så kallad utsläppspool med en annan tillverkare för att utsläppsnittet ska räknas på deras gemensamma försäljning.

En sådan lösning blir inte gratis för Ford som lär behöva betala en rejäl summa till den andra tillverkaren. FCA-koncernen betalade ifjol ett miljardbelopp till Tesla för att få ingå i en utsläppspool med dem och "åka snålskjuts".

Andra tillverkare som slagit ihop sina utsläppssnitt med hjälp av utsläppspooler är Volkswagengruppen och kinesiska SAIC Motor (ägare av bilmärkena Maxus och MG) samt Toyota och Mazda.

Det finns inte så många tillverkare att välja mellan för Ford. De biltillverkare som just nu ligger så bra till med sina utsläppsmål att de erbjuder sig att ingå i utsläppspooler är Renault, Volvo och Londontaxi-tillverkaren LEVC (London Electric Vehicle Company, som likt Volvo ägs av kinesiska Geely).

Samtidigt ligger Ford fortsatt så bra till med sina lätta transportbilars snittutsläpp att man planerar att bilda en separat transportbils-utsläppspool med Volkswagen, rapporterar Bloomberg. De två ingår sedan tidigare i ett samarbete för att utveckla just transportbilar men också elbilar.

Ford har även stoppat lanseringen av systermodellen Ford Escape Plug-In Hybrid i USA på grund av problemen med Kuga i Europa.

Nästa år lanseras elsuven Mustang Mach-E i Sverige och resten av Europa. Den lär bli avgörande för att nå det ännu tuffare EU-utsläppsmålet 2025.

 
Bra att Ford utfärdade återkallelsen – även om det ställer till det.
23
1
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.