Tredje generationen av Bentleys mellanmodell, den lyxiga sedanen Flying Spur, visades upp förra sommaren. Då var det märkets dubbelturbomatade 6,0-liters W12-motor på 635 hästkrafter och 900 Nm som stod för kraftresurserna.
Nu lanserar den Volkswagen-ägda brittiska tillverkaren istället en ny, lättare version: Flying Spur V8. Som namnet antyder lånar denna lillebror Continental GT:s 4,0-liters dubbelturbo-V8 vilket bantar vikten på den ”sportiga” lyxlimousinen från 2,4 till 2,3 ton.
Effekten i den ”lilla” motorn ligger på minst lika respektabla 550 hästkrafter och 700 Nm vilket betyder att sprinten 0–100 km/h avklaras på 4,1 sekunder. Det är endast en tiondel långsammare än Continental GT. Toppfarten ska ligga på 318 km/h.
Jämförelsevis når Flying Spur W12 100 km/h från stillastående på 3,8 sekunder och har en toppfart på 333 km/h. Båda modellerna är utrustade med en 8-stegad automatlåda.
Lustigt nog väljer Bentley att än så länge endast dela med sig av en räckviddssiffra för Flying Spur V8 istället för förbrukning- och utsläppssiffror – som dock lovas bli 17% mindre än W12:an tack vare cylinderdeaktivering. Den nya modellens ”Grand Touring range” ska ligga på ”mer än 400 miles”, eller 643 km.
Det är lika långt som Tesla nyligen lyckades komma med senaste versionen av Model S Long Range i amerikanska EPA:s räckviddstest.
Någon räckviddsångest behöver man dock inte känna i Flying Spur V8 som av allt att döma bjuder på tillräckligt med komfort och lyxkänsla för att du inte ska bry dig. Per konfiguratorn på Bentleys hemsida som redan nu finns uppe har man inte tummat på utrustningen på V8. Tillvalslistan är lika oändlig som innan.
Likt W12 har V8 en ”snurrande mittkonsol” där en 12,3-tums pekskärm fälls fram vid behov. Det finns också panoramaglastak, digitala instrument och möjlighet för baksätespassagerarna att fjärrstyra infotainmentsystemet.
Så vad är syftet med denna modell? Enligt Bentley ska den vara mer förarfokuserad och responsiv än den tyngre tolvan och prislappen (som inte fastställts) lär också bli något mindre. Enligt Bentley ska också ljudet på den mullrande V8:an vara ”mer karaktärfullt” än W12:ans.
Sugen? Då kan du behöva tyvärr behöva ta dig igenom en krånglig importprocess. Bentley Flying Spur V8 går nämligen inte att beställa i något EU-land i dagsläget. Istället är den tillgänglig i ”alla länder utom EU27-länderna, Storbritannien, Schweiz, Israel, Ukraina, Norge, Turkiet, Macau, Hong Kong, Taiwan, Vietnam, UAE, Thailand eller Sydkorea”, skriver Bentley på sin hemsida.