Koenigseggs rekord krossat – SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil

532,7 km/h – och fortare hade det kunnat gå. Den amerikanska supersportbilstillverkaren SSC North America har nu slagit fartrekordet för produktionsbilar som sattes av Koenigsegg Agera RS 2017. Även Bugattis inofficiella rekord från 2019 bleknar i jämförelse.

Koenigseggs rekord krossat – SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil

Drömgränsen 500 km/h är nådd. Med råge dessutom. SSC North America, tidigare Shelby SuperCars, avslöjar nu att man satt flera nya fartrekord för produktionsbilar med sin superbil Tuatara.

Med det har man uppnått sitt mål att göra den 1.775 hästkrafter starka Tuatara till världens snabbaste.

Rekordkörningen i Nevada skedde på samma vägsträcka, en sektion av State Route 160 utanför Las Vegas, som Koenigsegg satte rekordfarten 447,19 km/h på 2017.

Att SSC hyrt vägsträckan för en "filminspelning" och något slags toppfartstest helgen 10–11 oktober gick inte att hemlighålla. Enligt Carscoops var lokala medier snabba på bollen med att Nevada Department of Transportation gått ut med vägavstängningen.

Sedan denna artikel skrevs har vissa frågetecken kring rekordets äkthet dykt upp. Läs allt som det här!

SSC Tuataras 5,9-liters dubbelturbo-V8 har som mest 1.775 hk när den körs på E85. Med vanlig 95 oktan i tanken minskar effekten till 1.369 hk.

Nu är rekorden officiella och SSC bekräftar till slut att man slagit både Koenigseggs officiella rekord och Bugattis inofficiella på 490,5 km/h från ifjol. För att sätta ett officiellt fartrekord enligt Guinness World Records regler måste bilen köras en gång i vardera färdriktning. Det gjorde aldrig Bugatti på sin testbana Ehra-Lessien och därmed slog de aldrig Koenigseggs rekord.

SSC Tuatara satte en snittoppfart på 508,7 km/h (316,11 mph) i båda färdriktningarna. Toppfarten i ena riktningen på 532,7 km/h (313 mph) är nu även det nya värlsrekordet på allmän väg. Dessutom slog man rekord både för en "Flying Mile" (503,92 km/h) och "Flying Kilometer" (517,16 km/h), det vill säga snittfarten över en engelsk mil och kilometer med rullande start.

SSC:s grundare Jerod Shelby och racingföraren Oliver Webb efter den lyckade rekordkörningen.

Bakom ratten satt britten Oliver Webb, racingförare med bakgrund inom både formelracing och Le Mans 24-timmars. 2014 tog Webb hem guldet i LMP2-klassen i den europeiska Le Mans-serien.

Till bilsajten Jalopnik berättar Webb i en intervju att han tog det lugnt under rekordförsöket och accelererade långsamt fram tills de sista 2 engelska milen (3 km) av den totalt 5 mil (8 km) långa sträckan.

– Jag hade, typ, 50 procent gas, 'short shiftade' genom växlarna, höll turboaggregaten svala, tills ungefär 200 mph. Sen gick jag verkligen på, säger han.

Enligt Webb finns det mer att hämta ur Tuatara som inte ens kom upp i sin översta (sjunde) växel. Det blåste korsvindar som enligt föraren förhindrade att rekordet blev högre.

– Det finns defintivt mer i den och med bättre förhållanden vet jag att vi kunde ha åkt fortare. När jag närmade mig 331 mph klättrade Tuataran nästa 20 mph under de sista fem sekundrarna. Bilen hade inte slut på ork än. Korsvindarna är allt som förhindrade oss från att realisera bilens gräns, säger Webb i ett pressmeddelande.

SSC:s grundare Jerod Shelby (ingen relation till Caroll Shelby) var närvarande vid rekordförsöket och poserade efteråt leendes med Webb framför kamerorna.

– Vi kom rätt nära de teoretiska siffrorna, vilket är häpnadsväckande på en allmän väg. Amerikas nya anspråk till en seger i den 'landbaserade rymdkapplöpningen' kommer vara tuff att klå, säger Shelby i ett pressmeddelande.

Brittiska Top Gear var närvarande för rekordkörningen och har släppt video filmad innifrån bilen på Youtube som du kan se här nedanför:

 
 
Långsamt.
104
51
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.