Vanliga i20 har en 1,0-liters turbomatad bensinmotor med 120 hästkrafter. Hyundai i20 N har betydligt större cylindervolym (1,6 liter) vilket ger 204 hästkrafter och 275 newtonmeter.
Det ska jämföras konkurrenten Volkswagen Polo GTI med tvålitersmotor som ger 200 hk och 320 Nm.
För att Hyundai i20 N ska ge maximal underhållning har bilen en manuell växellåda. Launch Control och varvtalskontroll gör det enklare att hålla nere 0-100 km/h-tiderna. Den officiella tiden är 6,7 sekunder. Framfarten stoppas av 320 mm stora bromsskivor fram.
Hyundai i20 N har också en mekanisk diffbroms för bättre grepp i kurvorna. Styvare fjädring, fastare stötdämpare och grövre krängningshämmare ska ytterligare förbättra kurvegenskaperna.
Genom olika körlägen kan man justera inställningar för växlingar, avgasljud och rattmotstånd.
På insidan finns en rejäl läderklädd ratt med växelpaddlar och sportstolar.
Hyundai i20 N väger 1.190 kilo vilket ger 171 hk per ton. Bilen börjar leveras under våren.