SuperCharge – Ny elektrisk motorsportserie med crossoversuvar

SuperCharge heter den nya internationella motorsportserien för elektriska crossoversuvar som har drag av både rallycross och speedway.
Annons

Korta, jämna race-heat med 680 hk starka crossoversuvar som både sladdar brett och hoppar långt på mycket korta stadsbanor i arenaformat. Det ska den nya internationella motorsportserien SuperCharge bjuda på när den lanseras 2022.

SuperCharge siktar på att då hålla 8 deltävlingar i städer i Europa, USA, Mellanöstern, Kina och Asien-Stillahavsregionen. Den nya serien ska enlig organisatörerna vara lika mycket underhållning och spektakel som en pådrivare för omställningen till elbilism globalt. För att vara mer hållbara ska man också undvika flygtransporter och istället sköta all logistik med båt.

Bakom satsningen står den tidigare Porsche Motorsport-bossen och Sauber F1-lagchefen Max Welti samt Rob Armstrong, tidigare motorsportchef på marknadsföringsföretaget IMG som bland annat driver världsmästerskapsserierna för speedway och rallycross samt den amerikanska driftingserien Formula Drift.

Även F1-meriterade Willy Rampf, som var med som konsult på Volkswagen ID R-projektet, agerar teknisk rådgivare till den nya serien.

Den nya racingserien ska ha tagits fram i samråd med ”några av världens ledande biltillverkare”, men ingen har ännu officiellt knutits till serien. De ”gatbils-baserade tävlingsbilarna” i serien kommer regleras hårt för att se till att förarförmåga är det som i slutändan väger tyngst.

SuperCharge – Ny elektrisk motorsportserie med crossoversuvar

Supercharges tävlingsbilskoncept kallas SC01 och består av ett rörramschassi med ett 40 kWh stort batteripaket och två elmotorer, en på vardera axel. Den maximala effekten som får plockas ur batteripaketet är 500 kW (680 hästkrafter), vilket enligt Willy Rampf ska resultera i en effekt vid hjulen på ungefär 450 kW (612 hästkrafter).

0–100 km/h ska avklaras på 2,5 sekunder vilket är allt annat än långsamt. Några hjälpsystem som antispinn eller antisladd tillåts inte så förarna kommer behöva ha precisa högerfötter för att undvika hjulspinn. Toppfarten är på 200 km/h vilket blir svårt att nå upp i på de små tävlingsbanorna.

Organisatörerna vill locka biltillverkarna med låga utvecklings- och driftkostnader, något den standardiserade tävlingsbilen bidrar till att hålla nere. Däremot är det fritt fram att klä chassit i en kaross som efterliknar tillverkarens produktionsbil. Lite som amerikanska Nascar, med andra ord.

Det enda tillverkaren måste komma med själv är ett eget batteristyrsystem och själva batterierna, något som ska låta dem testa och utveckla dessa i en tävlingsmiljö.

Så varför crossoversuvar och inte sedaner eller coupéer? Enligt vd Rob Armstrong har man anpassat sig till biltillverkarnas önskemål.

– Det handlar verkligen bara om vad som är viktigt för tillverkarna. Var kommer volymen komma för dem med alla dessa nya elbilar som de utvecklar och släpper på marknaden nu? Meddelandet vi fick från tillverkarna i vår dialog med dem var ”vi behöver verkligen en racingserie som låter oss att visa upp den här sortens fordon”, säger han till ams.

SuperCharge – Ny elektrisk motorsportserie med crossoversuvar

Tävlingsbanorna ska vara små, endast 1 km långa och innehålla fyra olika sorters hinder – från sladdzoner och en 2,5 meter hög hoppramp till konstbevattning och en extrasträcka kallad ”super loop” som måste köras av förarna minst en gång per race.

Det märks att organisatörerna har bakgrund inom rallycross och speedway. De små banorna ska rymmas i ”amfiteatrar” eller arenor och allting ska gå att följa från läktarna. Supercharge säger sig också ha en ”banbrytande approach” till digitalt innehåll och det korta formatet på tävlingarna ska också lämpa sig väl till digitalt tittande.

För tävlingsformatet är rappt, varje deltävling ska bestå av 15 individuella heat som bara tar några minuter var. Förarna delas upp i fyra grupper av fyra. Varje grupp tävlar sedan tre gånger och efter det elimineras den förare som fått minst poäng. De 12 kvarvarande förarna kör sedan i två semi-finaler med sex bilar. Till sist hålls finalen i slutet av tävlingsdagen med de sex förarna som samlat flest poäng.

Tre priser delas sedan ut baserat på poängställningen: ett till den bästa tillverkaren, ett till det bästa teamet och ett till den bästa föraren.

SuperCharge är ännu en i raden av elektriska motorsportserier som antingen är under utveckling eller nyligen lanserats. Formula E har hängt med sedan 2014 och står nu inför sin åttonde säsong. Grundaren Alejandro Agag ska även lansera off-road suv-serien Extreme E nästa år.

Även standardvagnsreglementet TCR och World Rallycross ska få elektriska spinoffs nästa år. I TCR:s fall heter den nya serien Pure ETCR medan rallycrossen ska få en ny elbilsklass kallad RX2e.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen