Rapport: Volvo är bättre än Toyota på att minska sina utsläpp

Volvo får beröm i ännu en rapport som tittat närmre på hur biltillverkarna ligger till inför EU:s utsläppsmål för helåret 2020. Däremot verkar Toyotas hybridfokuserade strategi inte längre fungera.

Rapport: Volvo är bättre än Toyota på att minska sina utsläpp

Volvo är duktiga på att få ner sina bilars snittutsläpp av koldioxid. Det är en av slutsatserna i ännu en rapport som tittat närmre på vilka biltillverkare som ligger bäst till inför EU:s utsläppsmål på 95 g/km CO2 som infaller vid årsskiftet.

Denna gång är det analysföretaget JATO som tittat närmre på tillverkarnas försäljning för att röna om de kommer klarar sig undan EU:s hotande miljardbot. Företaget tittade tidigare i år på samma siffror för 2019 och kom fram till att Volvo låg långt ifrån målet trots att man hade högst andel laddhybrider av alla.

Sedan artikeln skrevs har JATO avpublicerat rapporten från sin sajt. Enligt en talesperson tittar man nu närmre på datan som kan innehålla fel. Artikeln uppdateras.

Desto bättre ser det ut nu när JATO tittat på bilförsäljningen i Europa under januari–augusti i år. Totalt sett ligger biltillverkarna nu bara 6,5 gram över det kombinerade utsläppsmålet.

Individuellt har dock tillverkarna möjlighet att utnyttja en mängd olika undantag för att nå i mål. Volvo har satsat på att sälja Europas tyngsta bilar för att kunna utnyttja ett undantag i form av en sorts viktrabatt. Genom att ha en så hög snittvikt behöver Volvo bara komma ner till 110,3 g/km, enligt JATO. Det målet har man nu redan nått.

Till skillnad från den tidigare rapporten från den gröna tankesmedjan T&E som berömde både Volvo och Toyota för sitt arbete med att få ner sina snittutsläpp så har JATO räknat lite annorlunda. Volvos försäljning räknas ihop med för av bilmärkena som ägs av kinesiska Geely, inte bara Polestar. Även när Londontaxi-tillverkaren LEVC och Lotus räknas med står dock Volvo för 99 procent av den europeiska försäljningen.

Toyota omkörda

Toyota har länge legat bra till med sina snittutsläpp och fått ros gång på gång i liknande rapporter. Man var tidiga med hybridtekniken och har satsat stort på det i Europa – de senaste tre åren har hybrider stått för två tredjedelar av försäljningen.

Nu ser dock den strategin ut att till slut ha nått vägs ände. Trots att man bara är 2,2 gram från sitt mål på extra låga 92,9 g/km ser JATO att tillverkarens hybrid-satsning har stannat upp vilket har låtit Volvo köra om dem.

Nollutsläppsbilar som kommande Lexus UX300e och vätgasbilen Mirai är något Toyota har varit långsamma med att introducera i någon större volym i Europa. Det är en miss, enligt JATO. Varje bil som en tillverkare säljer som släpper ut mindre än 50 g/km koldioxid gör dem nämligen berättigade till så kallade superkrediter. Varje såld superkredit-bil räknas dubbelt vilket kan sänka tillverkarens snitt rejält.

Det är något som Hyundai och Kia kunnat utnyttja bättre än Toyota eftersom de sålt en större andel laddhybrider och elbilar än dem. Dessa har stått för 8 procent av Hyundai och Kias försäljning, lika mycket som deras hybrider. Trots att det egentliga snittet är 110,8 g/km kan Hyundai få ner det med superkrediter till 96,4 g/km vilket är knappt 2,9 gram från deras mål.

Även BMW ligger mycket bra till enligt rapporten med endast 0,54 gram kvar till sitt mål på 102,9 g/km.

 

 
Jag tycker det är rimligt att Volvos strategi lönar sig bättre än Toyotas.
51
45
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.