Nöj dig med en begagnad premiumbil – spara tusenlappar

Fällan med värdeminskning – som många missar.

Nöj dig med en begagnad premiumbil – spara tusenlappar
Foto: James Holm.

Som vi på auto motor & sport rapporterat om flera gånger gör man sig själv en otjänst om man stirrar sig blind på inköpspriset när man ska välja ny bil. Om man slår till på en helt ny bil är den stora värdeminskningen den absolut största kostnaden, men som visar sig först när man ska sälja bilen. 

Kvdbil har gjort en kostnadskalkyl på fem vanliga familjebilar – begagnad mot ny. Och om man kan nöja sig med en begagnad bil finns det många tusenlappar att spara. Enligt Kvd:s kalkyl är det i snitt 53 procent billigare att välja en begagnad bil istället för en ny av det jämförda bilarna.

LÄS MER: Ekonomi: Billigast – elbil eller bränslebil?
LÄS MER: Skattehöjning: 1200 procent!

– Det är vanligt att tro att det är mer fördelaktigt att äga en ny bil eftersom garantier och andra förmåner ofta innebär lägre kostnader för sådant som reparation, underhåll och däckbyte. Men den besparingen går inte ens att jämföra med den stora dolda kostnaden som värdeminskningen innebär. Att äga en begagnad bil är nästan alltid mycket billigare, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Allra störst skillnad mellan ny och begagnad är det på Volkswagen Passat 2,0 TDI 4Motion, som är 80 procent, eller 3.724 kronor, dyrare i månaden att äga som ny. Också Audi A6 är mycket dyrare som ny än som begagnad – 4.005 kronor i månaden, eller 78 procnet.

Sverigefavoriten Volvo V90 T4 är enligt Kvd:s kalkyl 41 procent dyrare som ny än som begagnad.

Se hela kalkylen nedan.

Klicka för större bild.

 
Jag räknar alltid på TCO innan jag köper ny bil.
60
79
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.