Efter bluffanklagelserna: SSC Tuataras toppfartsrekord ska tas om

"Oavsett vad vi gör inom de kommande dagarna för att rädda det här rekordet kommer det alltid ha en skamfläck på sig", säger SSC:s grundare Jerod Shelby i en video uppladdad av tillverkaren. Därför ska man nu göra ett nytt rekordförsök.
Annons

Det har stormat ordentligt på sistone kring superbilstillverkaren SSC North Americas (tidigare Shelby Super Cars) påstodda rekordkörning med sin superbil Tuatara den 10 oktober.

Allt började med att SSC gick ut med att man slagit ett nytt toppfartrekord för produktionbilar på samma vägsträcka i Nevadaöknen utanför Las Vegas som Koenigsegg Agera RS ska ha satt ett på 2017. Det dröjde dock inte länge innan videon på rekordet började ifrågasättas av flera större Youtubers, däribland Tim Burton, mer känd som Shmee150.

Att SSC Tuatara skulle ha kommit upp i hela 331 mph (532,7 km/h) stämde helt enkelt inte överens med det publicerade videomaterialet, menade de. Särskilt när det jämfördes med Koenigseggs rekordvideo på samma vägsträcka från 2017 såg Tuataran till och med ut att ta längre tid mellan flera synliga vägmärken.

Även andra konstigheter noterades, så som att utväxlingarna som listades på växellådstillverkaren CIMA:s hemsida inte var höga nog för att Tuatara skulle ha nått hastigheten på sexans växel som påstods.

SSC gick därför i förra veckan ut och pudlade, åtminstone delvis: rekordvideorna (flera cirkulerade) var felaktiga, men rekordet det hade SSC Tuatara minsann visst satt.

För att bevisa detta uppgav SSC att man planerade att inom kort dela med sig av det råa, oredigerade videomaterialet som enligt tillverkaren ”förväxlats” i klipprummet av produktionsbolaget man anlitat.

Shelby: ”Vi måste ta om rekordet”

Nu har däremot SSC:s grundare Jerod Shelby (ingen relation till Caroll Shelby) beslutat att det enda som går att göra för att vinna allmänhetens förtroende är att försöka sätta rekordet igen. I en video uppladdad på tillverkarens Youtube-kanal säger Shelby att de inte ser något annat alternativ.

– Oavsett vad vi gör inom de kommande dagarna för att rädda det här rekordet kommer det alltid ha en skamfläck på sig, säger han i videon.

SSC ska ha fått ut videomaterialet från produktionsbolaget men själva märkt att det inte stämde överens med GPS-mätdatan, något som gjorde dem själva osäkra.

– Vi såg olika hastigheter för samma körning. Ju mer vi tittade och ju mer vi försökte analysera blev vi oroliga att det fanns tveksamheter i förhållandet mellan videon och GPS:en, säger Shelby.

Därför vill han nu göra ett nytt försök. Denna gång med flera GPS-enheter från flera olika företag i bilen och med personal från dessa närvarande för att dubbelkolla allt.

– Vi måste ta om rekordet. Vi måste göra det här igen och göra det på ett sätt som är helt obestridligt.

Shelby bjuder även in de tre Youtube-profilerna som ifrågasatte rekordvideon att närvara vid det nya rekordförsöket.

– Jag vill att ni ska titta över våra axlar för att verifiera så att ni kan berätta för världen och bil-communityn att ni också är häpnade av vad den här bilen är kapabel till.

Se Jerod Shelbys uttalande:

Skeptikerna svarar

Youtube-profilerna Misha Charoudin och Robert Mitchell som Shelby bjuder in har båda lagt ut responser till SSC. Även om ingen av dem låter helt övertygade tackar båda ja till SSC:s inbjudan.

Shmee150 för sin del publicerade dagen efter Jerod Shelbys video en ytterligare analys av den ursprungliga rekordvideon där han går in ännu noggrannare på varför den inte stämmer. I en textkommentar på videon noterar han dock att SSC gått ut med att de ska ta om rekordet.

Även Robert Mitchell tar sig tiden att komma med lite ytterligare analys i sin respons till Shelbys inbjudan.



 
Annons
Annons
Rulla till toppen