Så kommer USA-valet styra bilbranschens vägval

Medan Donald Trump vill fortsätta avreglera lovar Joe Biden storsatsningar på elbilar. Vinnaren av det amerikanska ödesvalet kommer att styra branschens riktning de kommande åren.
Annons

Det är valdag i USA. Även om nästan 100 miljoner amerikaner redan har röstat kommer miljoner fler gå till valurnorna under tisdagskvällen och natten svensk tid för att bestämma vem som ska styra supermakten de kommande fyra åren. 

När det här skrivs är det fortfarande alldeles för tidigt att säga något säkert om vem som kommer att vinna. Det vi kan vara säkra på är att de båda kandidaterna och deras partier har diametralt olika åsikter i en rad frågor som har stor betydelse för biltillverkare i både USA och resten av världen, och att valresultatet därmed kommer att påverka vilken riktning branschen går åt de kommande åren.

Detta gäller inte minst den pågående omställningen till eldrivna bilar, vilket anses vara den största omvandlingen i branschen på ett århundrade. Donald Trump, med sitt uttalade stöd för fossila bränslen och sin motvilja att erkänna klimatförändringarna som ett faktum, har under sina fyra år som president gjort vad han har kunnat för att riva upp de utsläpps- och naturskyddslagar som tillsatts av tidigare regeringar. Det har gett mindre incitament till biltillverkare i USA att satsa på utsläppsminskande teknik. Om Trump vinner valet och får en andra mandatperiod kommer den policyn troligen fortsätta, vilket skulle försena den omställning till laddbara bilar som redan pågår i Europa och i Kina. Detta håller också nere efterfrågan på elbilar i landet, vilket kan göra det svårare för företag som Volkswagen att sälja sin eldrivna suv ID 4, som kommer att byggas i USA från och med 2022.

Om Joe Biden tar hem segern är det i stället troligt att förbruknings- och utsläppsstandarderna kommer att skärpas igen, vilket skulle öka pressen på biltillverkarna. Det demokratiska partiet har också planer på en satsning kallad ”Clean Cars for America” som bland annat inkluderar en halv miljon laddstationer för elbilar, ett skifte till eldrivet för offentlig sektor och utökade skattelättnader för elbilar. Branschanalytikern Jonathan Smoke, chefsekonom på Cox Automotive, skriver i sin blogg att hårdare utsläppsregler dock förmodligen kommer att innebära att bilarna blir dyrare att köpa.

Även USA:s handelsrelationer med omvärlden, och kanske framför allt med Europas bilindustri, kommer att påverkas av valresultatet. Trump har under parollen ”America first” skapat en hel del friktion på det området. Han har kallat EU för en fiende som ”bildats för att utnyttja USA” och hotat med 25 procents importskatt på europeiska bilar. Om han vinner valet är det sannolikt att detta kommer att fortsätta, vilket inte skulle vara bra för de globala biltillverkarna. En Biden-ledd regering skulle troligen vara fri från den typen av överraskningar och vara mer positivt inställd till handel med omvärlden. 

Joe Biden går också till val med löften om höjda skatter, bland annat en höjd inkomstskatt för amerikaner som tjänar mer än 3,5 miljoner kronor per år – pengar som ska användas för statliga satsningar på infrastruktur, Corona-stimulanser och annat. Det är inte nödvändigtvis goda nyheter för biltillverkarna, framför allt inte de som säljer dyra lyxbilar.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen