Cupras strategichef: ”Cupra el Born förkroppsligar Cupras huvudprincip”

Cupras strategtichef Antonino Labate i en kort intervju om Cupras framtid, försäljning och elektrifiering.

Cupras strategichef: ”Cupra el Born förkroppsligar Cupras huvudprincip”
Antonino Labate tillsammans med Cupra Formentor, märkets första egna modell.

Vilken är Cupras plats inom Volkswagengruppen?

– För oss är det tydligt. Cupra är ett märke som kilar in sig emellan volymmärkena och de traditionella premiummärkena. Det är har det funnits ett utrymme som vi kan fylla.

Vilken är Cupras målgrupp?

– Det beror lite på vilken av våra modeller vi pratar om. Men rent generellt kan man säga att vi riktar oss mot personer som är mellan 45 och 55 år gamla, prestigelösa och utan något hävdelsebehov. Progressiva människor som är ute efter mycket känsla i sin bil.

Vad skulle du säga är era nyckelmarknader?

– I dagsläget är det Tyskland, Schweiz och till viss mån Österrike och Mexiko som varit starka marknader för oss. Men med introduktionen av nya Cupra Formentor, och den elektrifierade drivlinan, siktar vi på att öka på andra marknader. De nordiska länderna – Sverige, Norge och Danmark – hoppas vi mycket på.

Ni har ju också en helt eldriven bil på gång, Cupra el Born. Vilket är ert recept för att göra en spännande elbil?

– Cupra el Born är en väldigt viktig modell för oss eftersom den förkroppsligar en av våra huvudprinciper – att elektrifiering och prestanda går hand i hand. Jag är helt övertygad om att el Born kommer att kunna förmedla en tydlig känsla av elektrisk prestanda till våra framtida kunder.

Cupra är ju fortfarande väldigt nära besläktat med Seat. Kommer det att fortsätta vara på det sättet eller, kommer ni att glida isär mer och mer?

– Seat och Cupra är som två sidor av samma mynt. Formentor är den första Cupra-exklusiva modellen och el Born kommer att följa upp som den andra modellen som är designad specifikt för Cupra. Vårt mål är såklart att det ska komma många fler.


Jag gillar Cupra!
96
12
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.