Hanverkarburken Ford Transit blir eldriven – strömmen ”räcker hela dagen”

Ford E-Transit har 269 hästar och 430 Nm.
Annons

Ford E-Transit är den nya helt eldrivna transportbilen från Ford. Drivlinan är, enligt Ford, specialdesignad för att kunna optimera lastutrymmet. I detta fall betyder det 15,1 kubikmeter lastutrymme och en maxlast på 4,25 ton.

Precis som Transit med dieselmotor driver E-Transit på bakhjulen. Effekten i motorn är väl tilltagna 269 hk och 430 Nm. Batteripaketet rymmer 67 kWh och ska ge en räckvidd på cirka 35 mil – eller ”hela dagen” som Ford skriver i pressmeddelandet.

Skulle det vara så att det inte räcker hela dagen, eller om jobbet ligger långt bort, så kan E-Transit snabbladdas med en effekt på max 115 kW. 15–80 procent ska då laddas på ”strax över halvtimmen”. Ombordladdaren är god för 11,3 kW och laddar bilens batteri fullt på ca 8 timmar.

En annan påhittig funktion, som Ford kallar för ”Pro Power Onboard”, är att bilen kan bilen kan bli en mobil strömkälla på 2300 watt. Men behöver alltså inte ha med sig ett externt elverk för kunna arbeta med eldrivna verktyg på platser utan el.

Till sist den tråkiga nyheten. Ford E-Transit kommer inte till Sverige förrän 2022. Priserna får vi också vänta på.

 
Hanverkarburken Ford Transit blir eldriven – strömmen ”räcker hela dagen”
Hanverkarburken Ford Transit blir eldriven – strömmen ”räcker hela dagen”
Hanverkarburken Ford Transit blir eldriven – strömmen ”räcker hela dagen”
Hanverkarburken Ford Transit blir eldriven – strömmen ”räcker hela dagen”
Annons
Annons
Rulla till toppen