Volvos bisarra krocktest – släpper bilar från 30 meter med lyftkran

Volvo Cars visar nu upp det udda krocktest man tagit fram för att simulera extrema kollisioner. Med hjälp av en lyftkran släpps bilarna från 30 meters höjd. Räddningstjänstens specialister får sedan gå loss på vraken för att öva livräddning.

Volvos bisarra krocktest – släpper bilar från 30 meter med lyftkran

Att Volvo satsar hårt på trafiksäkerhet är knappast en nyhet. På sistone har man dock tydligt lagt i en ny växel för att understryka ytterligare att säkerhet är Volvo Cars image.

Tillverkarens långsiktiga mål är nu att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en av deras bilar. Som del av det har man bland annat nyligen infört en kontroversiell toppfart-spärr på 180 km/h i alla sina bilar.

Nu visar man upp "det mest extrema krocktestet" Volvo Cars någonsin utfört: 30 meters fall från en lyftkran ska orsaka lika mycket krockvåld som vid en höghastighetskrock. Flera av tillverkarens modeller ska ha testats.

Syftet med testet ska vara att låta räddningstjänstens specialister på losstagning och uttag öva på bilarna efteråt. Enligt Volvo brukar räddningstjänsten sedan tidigare få bilar som krockats på Volvo Cars Safety Center utanför Göteborg för att använda till sina övningar, men då har bilarna varit betydligt mindre tilltygade.

– Vi har haft ett nära samarbete med den svenska räddningstjänsten i många år, säger Håkan Gustafson, senior utredare vid Volvo Cars team för forskning kring trafikolyckor, i ett pressmeddelande.


– Det beror på att vi har samma mål – att göra vägarna säkrare för alla. Vi hoppas att ingen någonsin ska behöva vara med om de allvarligaste olyckorna, men alla olyckor kan inte undvikas. Därför är det viktigt att det finns metoder för att rädda liv när de ändå inträffar.

Dropptestet bidrar till att skapa tillräckligt stora skador för simulera de mest extrema krockscenarierna: Tänk singelolyckor i mycket hög hastighet, olyckor där en personbil kolliderar med en lastbil i hög hastighet, eller olyckor där en bil blir påkörd från sidan med hög krockenergi.

Vid sådana krockar kan både förare och passagerare i bilen skadas mycket allvarligt. Inom räddningstjänsten talar man då om en "gyllene timme": tiden man har få loss de skadade och föra dem till sjukhus efter olyckan. För att kunna göra det används hydrauliska verktyg för att kapa och bända upp de demolerade bilarna och ta sig in i dem.

Räddningspersonalen får "vanligtvis" bilarna de övar på från bilskrotar. Då kan det dock röra sig om bilar som är upp till tjugo år gamla. När det gäller stålets hållfasthet, säkerhetsburens konstruktion och fordonets övergripande hållbarhet är det stor skillnad mellan nya bilar och de som har byggts för femton till tjugo år sedan.

"Nya Volvobilar tillverkas dessutom i stålkvaliteter som är bland de mest hållfasta som går att hitta i moderna bilar", uppger tillverkaren i pressmeddelandet.

Det är därför "avgörande" för räddningspersonalen att få uppdatera sina kunskaper om nyare bilmodeller och se över sina processer för att kunna utveckla nya losstagnings- och uttagstekniker. Eftersom effektiviten på dessa kan innebära skillnaden mellan liv och död ska räddningstjänsten ha bett Volvo Cars "att ta krockesterna till nästa nivå".

 – Normalt genomför vi bara krocktester i laboratoriet, så det här var första gången vi släppte bilarna från en kran, säger Håkan Gustafson.
– Vi visste att vi skulle se extrema deformationer efter testet, och vi gjorde detta för att ge räddningsteamet en verklig utmaning att arbeta med.

Alla resultat från krockarna och det efterföljande arbetet med att klippa upp fordonet kommer att samlas i en omfattande forskningsrapport. Rapporten kommer att göras tillgänglig kostnadsfritt för räddningspersonal, uppger Volvo Cars.

Se Volvos video på krocktestet:

 
Smart test!
118
14
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.