Varning för tidsspillan: FIA:s homologeringsdatabas är en guldgruva för bilnördar

På det internationella bilsportförbundet FIA:s hemsida döljer sig en riktig guldgruva. FIA Historic Database har 50 år av homologeringsformulär som biltillverkarna skickat in för att få tävla med sina bilar inom allt från rally till Le Mans 24-timmarslopp. Har kompisens BMW verkligen vinnar-vingen? Nu kan du kolla!

Varning för tidsspillan: FIA:s homologeringsdatabas är en guldgruva för bilnördar
Minns du när Volvo tävlade i STCC och BTCC med S40? I FIA-databasen hittar du alla papper på den.

"Homologeringspecial" är något som en gång i tiden hade en alldeles särskild klang, när det gick att gå till bilhandlaren på måndag och köpa mer eller mindre samma bil som man sett ta hem segern i helgen – tävla på söndag, sälj på måndag som det hette.

Än idag behöver biltillverkarna skicka in alla möjliga ifyllda formulär till det internationella bilsportförbundet FIA. Detta för att få sina produktionsbilar homologerade och godkända för tävlan inom de motorsportserier förbundet sanktionerar.

Många av dessa dokument (med bilder!) är idag tillgängliga helt öppet på FIA:s hemsida. FIA Historic Database är en riktig guldgruva både för den som vill tävla i historic racing (sajtens egentliga målgrupp) och bilnördar.

Allt från småbilar som Fiat 500 till supersportbilar som McLaren F1 går att hitta i det öppna arkivet som täcker åren 1956–2007. Totalt är det 3.394 dokument för både olika bilmodeller och "grupper" eller klasser. Alla är dessutom numrerade.

Supersportbilen Mercedes CLK GTR skapades för FIA:s GT1-reglemente och återfinns självklart i databasen.

Listan över alla häftiga sportbilar och sportiga specialvarianter av annars alldagliga bilar som kanske bara blev till tack vare FIA:s minimikrav på produktionsvolym kan göras lång. I vissa fall innebar det att tillverkarna fick sälja ett par tusen gatbilar med en speciell vinge bara för att kunna skicka in en bilaga till FIA och få montera den på sin tävlingsbil.

Ursprungliga BMW M3:s homolgeringsformulär för Grupp A-reglementet (Nr 5327) är ett utmärkt exempel på hela 131 sidor. Det var inte nog med att själva modellen i sig skapades från vanliga 3-serien för att tävla i det FIA-sanktionerade tyska standardvagnsmästerskapet DTM 1987; För att hålla jämn takt med motståndarna fick BMW också sälja specialmodeller under de kommande åren med allt extremare aerodynamikpaket och motorer.

Mikael Johnsson, testchef på auto, motor & sport.

Mikael Johnsson: "Varning för tidsspillan utfärdas!"

Wow, en sajt i min smak! Fränt att alla officiella dokument ligger helt öppna. Hör upp alla replikabyggare och forumbråkare där ute – detta är sanningen.

Först kollade jag upp de homologeringsbilar jag själv haft. Jag kan min gamla 318is Class II från 1994 (Nr 5526) utan och innan, men att få se rubbet var ändå nytt. Skisser och foton på alla ställbara spoilers och extra lister – mums.

BMW har till och med specifikt listat de prylar som följde med i bagageutrymmet på gatbilen då de annars blev olagliga att tävla med – kul!

Jag tittar vidare på den samtida konkurrenten Audi 80 Competition. Ah, den hade också utdragbar splitter och ställbar bakvinge, det hade jag förträngt.

Min gamla Peugeot 106 Rallye då? Check! (Nr 5561) Jasså, det fanns en klassad diffbroms till den som jag inte visste om…

"Cosworth" – 11 träffar "GT3" – 488 träffar. Varning för tidsspillan utfärdas!

Kan du hitta en bil du ägt i FIA-databasen?
 
Jag har ägt en homologeringsspecial.
15
7
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.