Nästa år ska EU-kommissionen rösta fram de nya gränsvärdena för den avgasnorm som ska träda i kraft 2025: Euro 7.
Med denna kommer de maximala utsläppen nya bilar får ha av skadliga kväveoxider (NOx) och kolmonoxid regleras. Euro 6d-Temp, som gäller idag, trädde i kraft i september 2019 och i januari nästa år ersätts den med den ännu hårdare Euro 6d ISC-FCM.
Nu har en expertgrupp på uppdrag av kommissionen tagit fram ett förslag för hur den nya normen Euro 7 ska se ut. Förslaget ska tas upp och förhandlas i EU-parlamentet nästa år. Förslaget innehåller mycket hårda krav, och har mötts av kritik från den tyska bilindustrin.
LÄS MER: Euro 7 – slutet för fossilmotorn?
– Med introduktionen av den planerade Euro 7-standarden kommer EU-kommissionen i praktiken förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025, säger Hildegard Müller, chef för tyska branschorganisationen VDA till Deutsche-Presse-Agentur (DPA).
– Kommissionen vill fastställa att ett fordon i framtiden måste förbli praktiskt taget utsläppsfritt i alla körsituationer – vare sig det vid körning med släp uppför ett berg eller i långsam stadstrafik. Detta är tekniskt omöjligt och alla vet det, fortsätter Müller.
Euro 7-förslaget
Kväveoxider
Euro 6 | Euro 7 | |
Bensinbilar | 60 mg/km | 30 mg/km |
Dieselbilar | 80 mg/km | 30 mg/km |
Kolmonoxid
Euro 6 | Euro 7 |
500–1000 mg | 100–300 mg |
Testförhållanden
Nya bilar måste klara utsläppskraven under test i verklig trafik för att få fram RDE (Real Driving Emissions). Alla tidigare undantag för dessa tester som dessutom kommer utföras i ett bredare temperaturspann och vid en högre maximal höjd än tidigare.
Euro 6 | Euro 7 | |
Utomhustemperatur (°C) | 0 till +30 | –10 till +40 |
Höjd över havet (m) | 0–700 | 1.000 eller 2.000 |