Cupra Formentor: ”En riktigt snygg fullträff”
Webbredaktör Patrik Lundin är en av få svenskar som inte varit på Formentor på Mallorca, men också en av få svenskar som kört nya Cupra Formentor.

– Vilken Seat-modell bygger Formentor på?
– Ingen, det är det som är grejen. Formentor är Cupras första egna modell, men den bygger på MQB Evo-plattformen som används av nya Volkswagen Golf VIII.
– Cupra ska vara ett sportigt märke för medelålders män. Är det något drag i suven?
– Oja, det är det verkligen. Motorn ger 310 hk och 400 Nm och den gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Det känns som en rallybil trots att det är en suv. Jag sitter ganska lågt i bilen.
– Var är du och provkör?
– Vi kör på krokiga vägar i Sörmland så fort som den ökända trafikpolisen här tillåter. Formentor styr in bra i kurvorna trots att den rullar på vinterdäck. Bilen är lekfull på ett sätt som jag inte förväntat mig.
– Har du något mer positivt eller negativt att säga om Formentor?
– Bara positivt hittills. Den har ett riktigt gött ljud och baksätet är mer rymligt än jag förväntat mig tack vare ett långt axelavstånd. Formentor är en riktig fullträff från Cupra.
– Du kör toppmodellen som kostar 480.000 kronor. Vad finns det för andra motorer för alla oss med lite begränsad plånbok?
– Det finns sju olika motorer varav sex kommer säljas i Sverige. Förutom den här bensinaren kommer ytterligare två bensinmotorer. Det kommer också två el- och bensindrivna laddhybrider och en dieselmotor.
– Både du och bilen ser snygga ut på bilden. Hur ser bilen ut i verkligheten?
– Jag tycker att den gör sig ännu bättre i verkligheten.
Patrik Lundins provkörning kan du läsa om i auto motor & sport nummer 1/2021.