Premiär: Mercedes-Maybach S-klass är ett S med ännu mer klass

Mercedes drar nu av täcket på den lyxigaste versionen av nya S-Klass. Mercedes-Maybach S-Klass är en högteknologisk utmanare till Rolls Royce Phantom och Bentley Mulsanne. Till skillnad från ordinarie S-Klass ska Maybachen gå att få med både V8 och V12-motor i kombination med ett mildhybridsystem.

Premiär: Mercedes-Maybach S-klass är ett S med ännu mer klass

Mercedes följer nu upp avtäckningen av den nya sjunde generationen S-Klass i september med att visa upp toppmodellen: Mercedes-Maybach S-Klass. Som Maybach-namnet kräver rör det sig om en ännu mer lyxig och tekniskt avancerad version av den redan exklusiva modellen.

Designen är ganska snarlik grundbilen men särskiljer sig framförallt genom stora skopor blänkande krom. Dessutom har de flesta exemplaren som visas upp av tillverkaren Maybach-typisk tvåtonslack, likt syskonmodellen Mercedes-Maybach GLS 600. Lackjobbet görs för övrigt inte av någon robot på fabriken, utan helt för hand och tar en hel vecka att få till. Någon "sömn" mellan de två tonerna ska inte gå att känna om man drar handen över.

 

Baksätet är ytterst viktigt på en bil vars köpare väntas låta en chafför stå för körandet. Maybachen är därför hela 30 centimeter längre än vanliga S-Klass (W223) och 18 centimeter längre än versionen med lång hjulbas (V223). Det innebär att Mercedes-Maybach S-Klass är nästan 5 och en halv meter lång (547 cm) och erbjuder ett utomordentligt benutrymme i bak.

De enorma, tunga bakdörrarna är också helt automatiska och går att stänga från förarsätet med en knapp. Dessutom används lasersensorer i bak för att känna av när passagerarna i bak stäcker sig efter sina säkerhetsbälten – så att de kan fällas fram i precis rätt ögonblick.

Det finns även utfällbara benstöd på framstolarna som kan massera vaderna på passagerna. Dessa kan även avnjuta varsitt glas perfekt avkyld (7 °C) champagne från kylaren mellan baksätena. Om kall vodka önskas går det att istället justera ner temperaturen till 1 °C.

Ljudkomforten lär också vara imponerande bra – Mercedes-Maybach S-Klass har nämligen aktiv brusreducering utöver all ljuddämpning. Systemet spelar upp ljud ur Burmester-stereons subwoofers i bilen i motfas till eventuellt väg- eller vindljud så att de tar ut varandra genom superposition.

I övrigt bjuder bilen på en fullkomlig skärmfest. I fram finns det en 13-tums pekskärm på mitten av instrumentbrädan samt en 12-tumsskärm på förarsidan för instrumenteringen – precis som i vanliga S-Klass. Skillnaden är att grafiken ska vara i rosa guld.

I bak finns två till 12-tumsskärmar på baksidan av framstolarnas nackstöd samt en tredje touchskärm mellan baksätena. Den sistnämnda går att ta loss från sitt fäste och ta med sig. Det går till och med att installera Android-mobilappar på den.

Självkörning upp till 60 km/h

Drive Pilot är namnet på Mercedes-Maybach S-Class nya självkörande system som endast är lagligt att använda i vissa länder, däribland Tyskland. Dessutom funkar det bara i trafik och i max 60 km/h. Systemet återfinns även i vanliga S-Klass.

Önskas 8 eller 12 cylindrar?

Vanliga Mercedes S-Klass går endast att få med en rad olika radsexor som går på antingen bensin eller diesel. Maybachen utrustas istället i standardutförandet med en 4,0-liters dubbelturbo-V8 som Mercedes än så länge inte delat med sig av några effektsiffror på. Det lär dock röra sig om samma spis som återfinns i Mercedes-Maybach GLS med 566 hästkrafter.

Det ska även gå att välja till en 6,0-liters dubbelturbo-V12 som bör få ännu mer effekt än den gamla Maybach S-klassens dito som presterade 630 hästkrafter.

Båda motorerna kombineras med en 48V-mildhybridssystem som ska få ner förbrukning och utsläpp något. Elmotorn, som ger en extra knuff vid acceleration, ska vara på 20 hästkrafter. Huvudsakligen används den dock för att låta Mercedes-Maybach S-Klass stänga av förbränningsmotorn vid låg belastning och frisegla.

Mercedes har inte delat med sig av några svenska priser men Auto Express skriver att grundpriset i Storbritannien ska vara 160.000 pund. Likt föregångaren lär dock huvudmarknaderna vara länder som Kina, Ryssland, Sydkorea, Tyskland och USA. I de länderna hävdar Mercedes att de sålt 60.000 exemplar av den förra generationen.

 
Lagom lyxig för min smak.
53
9
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.