Film: Carfection besöker Porsches drömgarage och tittar på prototypen för nya 911 GT3

Carfections Henry Catchpole har besökt Porsches GT-avdelning för att provåka i prototypen för nya 911 GT3. Avdelningschefen Andreas Preuninger passar också på att visa upp det hemliga garaget där hans utvecklingsteam kan välja och vraka bland nästan varenda GT-modell genom tiderna.

Film: Carfection besöker Porsches drömgarage och tittar på prototypen för nya 911 GT3

En ny Porsche 911 GT3 är på gång och puristerna kan pusta ut: hårdnande utsläppskrav till trots får även den sjunde utgåvan (byggd på den nuvarande 992-generationen) en härligt responsiv sugmotor som GT3-namnet kräver.

Den brittiske motorjournalisten Henry Catchpole har fått åka till Stuttgart för att titta närmare på en kamouflerad prototyp för Carfection och CNET. Nyheterna är flera och långt ifrån begränsade till den iögonfallande bakvingen.

Samma framvagn som tävlingsbilen

992 GT3 blir först någonsin som väglaglig 911 att få dubbel länkarmsfjädring i fram – precis som Porsches 911 RSR-tävlingsbilar haft sedan 2013. Till och med den nuvarande värstingen 911 Turbo S har idag en enklare MacPherson-framvagn. Den mer sofistikerade fjädringen ska tillåta en mycket exaktare kontroll av cambervinklarna vid hård kurvtagning – och har därmed mer grepp. Nackdelen med dubbla länkarmsfjädringar brukar vara att de är knepiga att paketera, men det ska Porsche alltså ha löst på ett än så länge okänt vis.

Kontroversiell bakvinge

Bakvingen på nya GT3 har varit kontroversiell på nätets slagfält – kommentarsfälten – ända sedan spionfoton och teasers av bilen började dyka upp tidigare i år. GT-bossen Andreas Preuninger insisterar dock i den nya Carfectionvideon att den "fult" kamouflerade vingen kommer se fantastisk ut på produktionsmodellen. Den är dock inte där av estetiska skäl – precis som tidigare GT3:or handlar allt om funktion och under- eller "sugsidan" på den nya vingen är helt slät för att låta Porsche vinkla den mindre aggressivt och ändå generera önskad mängd downforce. Den ska därför skapa mindre luftmotstånd än förra generationens vinge.

Större – men inte tyngre

Trots att 992 är större än den föregående 991-generationen (2011-2019) ska nya 911 GT3 väga lika mycket som föregångaren enligt Preuninger – det vill säga strax över 1.400 kg. För att hålla nere vikten har man tagit till flera knep; Bland annat är bakrutan gjord i samma sorts lättviktsglas som på gamla 991.2 GT3 RS (2018-2019). Frunken är också i kolfiber och både avgassystemet och delarna till interiören ska vara lättade. Frambromsarna är dock något tyngre eftersom skivorna nu är 16 istället för 15 tum i diameter.

Manuell låda? Javisst!

Drivlinan ska vara ganska oförändrad från föregångaren – ett framsteg i sig, menar Henry Catchpole. Den exakta specifikationen är än så länge hemlig men vi kan nog vänta oss en något ökad effektsiffra från den 4,0 liter stora boxersexan jämfört med föregångarens 500 hästar (520 i GT3 RS). I Carfection-videon syns Andreas Preuninger som hastigast växla upp vid ungefär 7.500 r/min, men enligt Motortrends utsände som också fått en åktur med Preuninger ska varvstoppet sitta vid rejäla 9.000 r/min.

Något som är säkert är att 992 GT3 fortfarande levererar ljudmässigt – och för den som föredrar att ha tre pedaler ska det fortfarande vara ett alternativ (då med 6 växlar). För maximal prestanda är det dock en 7-stegad dubbelkopplingslåda eller PDK som gäller, inte den 8-stegade som nu återfinns i resten av modellprogrammet.

Det är huvudnyheterna för nya Porsche 911 GT3, men vi får även en mycket intressant titt på några tidigare GT-modeller av 911 i den nya videon. Du kan se den här nedan:

Porsche 911 GT3 ger mig "villhöver"-begär!
137
3
 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.