Ny utsläppsskandal avslöjad – värre än dieselgate

Enligt en ny forskningsrapport från den amerikanska myndigheten EPA har illegala modifikationer av avgasreningssystemen på pickuper betydligt allvarligare miljöpåverkan än hela Volkswagens Dieselgate-skandal.

Ny utsläppsskandal avslöjad – värre än dieselgate

Enligt en ny rapport från den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA står en dryg halv miljon dieselpickuper för lika mycket extra utsläpp som 9 miljoner pickuper till, rapporterar New York Times. Anledningen: De har trimmats med olika eftermarknadssystem.

– Det här är betydligt mer alarmerade och utbrett än Volkswagen-skandalen, säger Drew Kodjak, vd för International Council on Clean Transportation (ICCT) till NYT.
– Eftersom det här är lastbilar är utsläppsmängden mycket, mycket större.

Det var Kodjaks forskargrupp på ICCT som 2013 först slog larm om Volkswagens utsläppsfusk och anmälde det till EPA. Inte långt därefter inledde både EPA och myndigheter i EU utredningar och skandalen var ett faktum.

Denna gång går det dock inte riktigt att utreda något enskilt företag – det är nämligen bilägarna själva som installerar de olagliga eftermarknadssystemen, enligt rapporten.

Detta inkluderar inte minst olika modifikationer för att låta lastbilarna "roll coal" eller "köla" som det ibland kallas på svenska – blåsa orenad svart rök ur sina avgassystem. Rapporten tar även upp mer diskreta och sofistikerade modifikationer som fortfarande låter bilarna klara sig igenom besiktningstest.

De utsläppsfuskande pickuperna står enligt rapporten för att 570.000 ton mer hälsofarlig kväveoxid (NOx) släpps ut över deras livstider. Det är tio gånger mer än vad Volkswagens fuskande dieselbilar stått för i USA.

Fordonen står även för partikelutsläpp på uppskattningsvis 5.000 ton. I NYT-artikeln kopplas det till den pågående Coronapandemin som är extra dödlig för de med existerande respiratoriska sjukdomar (som partikelutsläppen kan orsaka).

– En global respiratorisk pandemi är den sämsta tiden att få reda på att det finns ett utbrett fusk bland tillverkarna av dessa system, säger John Walke, jurist på miljöorganisationen Natural Resources Defense Council till NYT.

Mörkertalet lär vara enormt, och EPA erkänner i rapporten att man har svårt att veta hur exakt många dieselpickuper i landet som utrustats med de olagliga eftermarknadssystemen. Dessutom tittade man i sin rapport endast på så kallade "klass 2b och 3"-pickuper, det vill säga de med en totalvikt på ungefär 3,8–6,3 ton. Detta eftersom tyngre lastbilar inte behöver deklarera några förbruknings- eller utsläppssiffror till EPA idag. Det exkluderar ett mycket stort antal både lättare och tyngre lastbilar i landet.

EPA har sedan 2015 utrett flera olika eftermarknadsföretag för brott mot landets utsläppsnormer som regleras av lagen Clean Air Act som ursprungligen antogs 1963.

I ett av de mest uppmärksammade fallen dömdes nyligen personerna bakom Discovery Channel-programmet Diesel Brothers till att betala 7,2 miljoner kronor i böter. Enligt domen, som männen överklagade i april, ska de ha brutit mot Clean Air Act hundratals gånger i programmet genom att modifiera olika dieselpickuper för att kunna "köla" med dem.

 
Jag har låtit modifiera min dieselbil tidigare.
73
231
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.