Nyheten som ger Audi e-tron snabbare laddning

Audi erbjuder nu en ombordladdare på 22 kW som tillval till e-tron 55. e-tron 50 och S-modellerna får samma tillval i mitten av nästa år.
Annons

En av Audi e-trons främsta egenskaper är att den kan ta emot mycket laddeffekt långt upp i batteriprocenten när den snabbladdas. Snabb DC-laddning i alla ära, men generellt sett laddas de flesta elbilarna betydligt oftare och mer med AC-laddning.

Och fram till nu har Audi e-tron haft en ombordladdare med 11 kW som maximal effekt. Men från om med nu går det att speca sin e-tron 55 med en ombordladdare som klarar dubbla hastigheten – 22 kW. I praktiken innebär det att man kan ladda sin e-tron fullt på under 5 timmar om man har en hemmaladdbox som klarar av det. Audi e-tron 50 och Audi e-tron S kan utrustas med 22 kW-laddaren från mitten av nästa år.

En annan ändring som gjorts på e-tron är att den tryckkänsliga ratten har uppdaterats. Känsligheten har justerats ned vilket enligt Audi ska göra körningen ännu mer avslappnad och praktisk. För att hålla igång filhållningsassistansen och den adaptiva farthållaren behöver föraren nu endast ”lätt beröra” ratten minst en gång i minuten.

Om man är en ivrig påhejare av stora fälgar finns det ytterligare en glädjande nyhet med uppdateringen av Audi e-tron: S-modellerna kan från och med nu utrustas med 22-tumsfälgar från fabrik – en tum större än det tidigare taket. Däckdimensionen är då 285/35R22 runt om.

Audi har flera elbilar på gång. e-tron GT, som delar plattform och många komponenter med Porsche Taycan, kommer nästa år, precis som den mindre suven Audi Q4 e-tron som delar plattform med bland annat Volkswagen ID 3 och ID 4.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen