Nya bilder på Mini Electric GP – värsting-GTI utan avgasrör

Efter en tids rykten och även en bildläcka som visade att Mini utvecklar en ännu hetare elektrisk variant av Cooper visar tillverkaren nu upp officiella bilder på en kamouflerad prototyp.

Nya bilder på Mini Electric GP – värsting-GTI utan avgasrör

Mini har en ännu hetare version av sin elektriska GTI-bil Cooper SE, eller Mini Electric som den också kallas, på gång. Tillverkaren släpper nu officiella bilder på prototypen som delar mycket av sitt utseende med nuvarande förbränningsvärstingen Mini John Cooper Works GP.

Spekulationen kring modellen satte igång på riktigt i november efter att spionfoton på den kamouflerade prototypen dök upp på sajten BMW Blog. Utifrån bilderna såg det ut att ha lånat hela aerodynamikpaketet från John Cooper Works GP, samtidigt som hålet i stötfångaren bak för avgasrören gapade tomt.

 

De nya officiella bilderna är tagna på Nürburgrings legendariska nordslinga – möjligen för att antyda att den kommande modellen klarar av att varva den knappt 21 km långa banan utan laddstopp. Mini Cooper SE har idag en WLTP-räckvidd på 230 km och kom nära det i vårt räckviddstest. För att kunna komma så långt med plattan i mattan lär dock mer energi än 35,5 kWh behövas.

Prestandamässigt bjuder Cooper SE på 184 hästar och 270 Nm från en elmotor i fram som lånats från BMW i3s. 0–100 km/h tar 7,3 sekunder, vilket är i princip identiskt med bensinaren Cooper S.

Om den nya Electric GP också ska matcha bensinversionen kan vi vänta oss en effektsiffra på omkring 300 hästkrafter och 450 Nm samt en acctid 0–100 km/h på runt 5,2 sekunder.

JCW GP är den mest kraftfulla modellen Mini tillverkat någonsin och ligger på gränsen effektmässigt för en framhjulsdriven bil, som lätt får kraftreaktioner i styrningen. Det kan därför vara tal om fyrhjulsdrift i den nya modellen, även om det skulle kräva ett riktigt konstnummer vad det gäller pakteringen i den lilla Coopern. Idag utrustar Mini den större modellen Countryman med en 88 hästar stark elmotor i bak i laddhybridutförandet SE ALL4, så även de delarna har man på hyllan.

Mini själva säger för övrigt inte mycket om sin prototyp, mer än att det är en förhandstitt på kommande elektriska John Cooper Works-modeller.

– Vi har visat med Mini Electric hur bra vår märkestypiska körglädje kan kombineras med elektrisk mobilitet, säger märkesbossen Bernd Körner i ett pressmeddelande.
– Nu är det dags att översätta John Cooper Works-märkets passion för prestanda till elektrisk mobilitet. Det är varför vi håller på att utveckla koncept för elektriska John Cooper Works-modeller.

BMW-ägda Mini verkar i alla fall ha siktet inställt på elbilar nu, trots att både Mini och dess tyska moderbolag fortfarande saknar en dedikerad elbilsplattform. Nuvarande Cooper bygger på den snart 7 år gamla förbränningsplattformen UKL (Untere Klasse) som delas med bland annat BMW 1- och 2-serien samt crossoversuvarna X1 och X2. Satsningen verkar inte heller betyda att märket skrotar förbränningsmotorerna helt.

– John Cooper Works-modeller med konventionella förbränningsmotorer kommer fortfarande fortsätta att ha en viktig roll att spela, för att se till att vi bemöter önskemål från prestandaentusiaster världen över, säger Bernd Körner i samma pressmeddelande.
– Med det här nya fokuset på elektrisk prestanda skapa vi också en möjlighet att vässa John Cooper Works-märkets distinka profil mer än någonsin tidigare.

Den här skriver jag upp på önskelistan!
88
22
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.