Passat sedan är snart passé

Dagens Passat har fått en facelift och när det snart är dags för nästa generation hänger sedanmodellen löst. Det behövs mer plats att tillverka elbilar.

Passat sedan är snart passé

Volkswagen Passat fyller 50 år 2023 och då är det dags för en ny generation. När vi intervjuade Volkswagens marknadschef Jürgen Stackmann tidigare i höst berättade han att nästa generation Passat är designad för att ge fyrhjulsdrift med laddhybriderna, något som inte fick plats i dagens generation.

Jürgen Stackmann berättade också att Passat kommer att få hård intern konkurrens av en motsvarande elbil. Den finns ännu bara som konceptbilen ID Space Vizzion, men han lovade att alla ID-konceptbilar ska bli verklighet. Dagens förbränningsbilar kommer att leva kvar två generationer till i snitt, lite beroende på marknad.

I dag är Passat den mest säljande mellanklassbilen i Europa med 88.478 sålda exemplar fram till oktober i år. På andra plats kommer en lätt förändrad Passat, nämligen Skoda Superb med 47.889 sålda bilar under samma period.

Passat och dess syskonmodeller är alltså mycket viktiga modeller för Volkswagen-koncernen, men det är nästan bara kombiversionerna som säljs i Europa, uppskattningsvis 9 av 10. Kombiversionerna är allra mest populära i Norden och i Tyskland.

USA-versionen bygger på förra generationens Passat (B7) och får troligen ingen ersättare.

I USA säljs en äldre version av Passat, och bara som sedan. Den är baserad på förra generationens Passat - B7. Enligt branschtidningen Automotive News Europe finns det inga planer på en ny generation Passat i USA där kunderna hellre väljer crossovers. I USA finns fortfarande Jetta kvar som ett mindre sedanalternativ.

I Europa kommer det troligen räcka med den rymliga halvkombin Arteon för att tillfredsställa de kunder som vill ha en sedan eller något liknande. 

I Kina säljs Passat under namnet Magotan. Bilen är en förlängd version av den europeiska Passaten och har internkoden B8L.

I Kina är sedaner fortfarande populära, och gärna med extra mycket plats i baksätet eftersom det är där ägaren sitter. I dag säljs en version av Passat sedan som är längre än den europeiska, den kallas Magotan. Kanske finner även kineserna att Arteon fyller deras behov på benutrymme?

R36 är den hårigaste Passaten hittills.

Det är i vilket fall klart att Volkswagen behöver minska antalet modeller med förbränningsmotorer till förmån för ett utökat utbud elbilar.

Lika bra att lägga ner Passat Sedan nu när Arteon finns.
39
33
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.