Volvochefen: Helt rätt att förbjuda diesel- och bensinbilar

Piska är effektivare än morot. Volvochefen Håkan Samuelsson anser att förbud mot bensin- och dieselbilar är ett effektivare sätt att sänka utsläppen än att ge ekonomiska subventioner.
Annons

– Även om tillfälliga incitament kan bidra till att uppmuntra industrin att utvecklas på rätt sätt, kan det vara mer effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Håkan Samuelsson till the Financial Times.

Uttalandet kommer efter Storbritanniens beslut att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar 2030. Samma mål som den svenska regeringen har tillsammans med samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet. Flera andra länder har samma mål, däribland Tyskland.

Flera biltillverkare har sagt att 2030 är för tidigt för ett så drastiskt beslut. Volvo Cars har dock inga problem med tidpunkten – de har som mål att alla deras bilar ska vara laddbara 2025, hälften laddhybrider och hälften helelektriska.

– Europa har en stor chans att ta ledning i övergången till hållbar mobilitet, och regeringar och företag bör arbeta tillsammans för att få det att hända, tillägger Samuelsson.

I dag har Volvo bara en helt elektrisk bil och planen är att introducera en helt elektrisk modell per år de kommande åren. Håkan Samuelsson tror att det ska räcka för att bli ledande inom premiumsegmentet.

– Vi är övertygade om att premiumbilsegmentet snart kommer att bli helt elektriskt och Volvos ambition är att vara ledande inom det segmentet, säger Samuelsson.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen