Håkan Samuelsson: Suvar kan snart stå för 75 procent av Volvos försäljning

Håkan Samuelsson avslöjar i en intervju att Volvo Cars räknar med att sälja ännu mer suvar snart. Man planerar nämligen att lansera en ännu kompaktare elsuv än nuvarande XC40 P8 Recharge.
Annons

Volvo Cars är tyngst i Europa. Biltillverkaren säljer idag redan en mycket hög andel suvar. Januari–november i år ökade andelen till 71 procent, en av branschens högsta. Den skulle dock kunna bli ännu högre, menar Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

– Med lanseringen av en mindre suv kommer andelen förmodligen bli högre. Den kanske blir tre fjärdedelar i framtiden, säger han i en intervju med Automotive News.

Nuvarande minstingen XC40 sprang ifjol om tidigare storsäljaren XC60. I år har det varit mer ombytligt mellan de två sett utifrån Bil Swedens nyregistreringsstatistik, med den större XC90 på trygg tredjeplats.

Det har talats länge om att Volvo planerar en elektrisk ”XC20” eller möjligen en coupésuv kallad ”C40”. Nyligen avslöjade tillverkaren att man planerar att lansera totalt tre nya elbilar på den nya SEA-plattformen som delas med övriga märken inom Geely-koncernen. Samuelsson har tidigare uppgett att en av dessa ska vara en mindre suvmodell.

– Det är en tydlig trend mot små premiumsuvar. Det är ett väldigt framgångsrikt segment, säger Håkan Samuelsson till Automotive News.

Användningen av SEA-plattformen, som Volvo varit med och utvecklat, ska hjälpa till att hålla nere kostnaderna vilket betyder att Volvo kan ”ha en riktigt konkurrenskraftig bil i den storleken, även när det gäller lönsamhet”, säger Samuelsson.

2025 ska hälften av Volvos försäljning vara elbilar och 2030 kan märket vara helt elektriskt. 2022 ska även en helelektrisk version av flaggskeppet XC90 visas upp. Den första bilen på SEA-plattformen väntas dock inte bli en Volvo – istället väntas Lynk & Co visa upp produktionsversionen av sitt Zero Concept nästa år.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen