Världens bästa polisbil? De nya polisbilarna har ny avancerad teknik

De nya polisbilarna från Volvo är späckade med ny avancerad teknik. De kan bland annat mäta farten på mötande trafik och automatiskt läsa av registreringsskyltar.

Världens bästa polisbil? De nya polisbilarna har ny avancerad teknik

Polisen har beställt 2.200 nya utryckningsbilar från Volvo. 75 procent är mildhybriden Volvo XC60 B5 AWD Diesel med 235 hästkrafter. Resterande 25 procent är Volvo V90 B6 AWD Bensin, som även den är en mildhybrid med 300 hk. Någon hastighetsspärr kommer inte att finnas i polisbilarna.

De första är planerade att levereras vecka 22 nästa år och de kommer att vara fyllda med avancerad teknik.

– Det kommer att bli en av världens bästa polisbilar, det är ett tekniskt underverk, säger kommissarie Hans Nilsson till Dagens PS.

Bland de tekniska nyheterna finns en avancerad radar som inte bara kan mäta hastigheten hos framförvarande bil utan även för mötande trafik eller bilar som polisen passerar. För att säkra bevisföringen finns kameror i alla riktningar som fångar fartsyndaren på bild.

– Vi kommer att kunna ta fast fler fortkörare som jag ser det. Bilen verkar kunna underlätta vårt arbete, säger kommissarie Hans Nilsson.

Polisbilarna byggs om på Volvos avdelning för specialfordon.

Det är flera många kilo elektronik och annan utrustning som monteras in. Därför har bilarna bland annat förstärka fjädrar och bromsar.

Polisbilarnas kameror kan automatiskt läsa av registreringsskyltar och kolla av dem mot olika register. Systemet meddelar poliserna om en bil är avställd, har körförbud eller om ägaren har någon anmärkning.

Bilarnas 360-kamera är uppkopplad mot regionledningscentralen (RLC) så att de kan kolla läget på en brottsplats eller en trafikolycka. 

Det är inte bara nya tekniska lösningar som varit i fokus under upphandlingen utan även arbetsmiljön i bilen.

– Många poliser har klagat på ryggont och dåliga stolsinställningar i tidigare bilar. Tester har gjorts för att se hur kroppen belastas under långa tjänstgöringspass. För att lyfta den frågan fick 100 poliser, små som stora, testa bilmodellerna, säger kommissarie Hans Nilsson till TT.

Förarmiljön är viktigt när det blir många timmar bakom ratten varje dag.

Polisen har i dag bilar från främst Volvo, Volkswagen och Mercedes. Framöver blir det en större koncentration till Volvo och 2.200 bilar har beställts.

– Bilarna i dag börjar bli så teknikstinna att det är viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt att vi får en hög igenkänningsfaktor. Den som kommer till jobbet ska inte ena dagen köra ett visst bilmärke, och nästa dag ett annat bilmärke, säger Nilsson.

75 procent av bilarna blir dieseldrivna och 25 procent drivs med bensin. Varför inga elbilar?

– För det första finns inte många leverantörer som har rena elbilar. Elbilarna är många gånger väldigt tunga med tanke på batterikapaciteten, sedan har vi inte heller infrastruktur på plats för att ladda alla bilarna på kort tid i våra garage. Därför föll valet på de här motorkonfigurationerna.

Missa inte vår provkörning av Volvos V90 CC polisbil!

Inte en chans att de tar mig!
269
110
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.