Vilka kärror skall vi vintertesta?

Vår krönikör Robert Granström ska frysa ned elbilar till - 20 grader och sedan räckviddstesta – vilka bilar borde ingå i testet?

Vilka kärror skall vi vintertesta?
Robert Granström undrar varför Tesla har valt bort en marknad där man är som klippt och skuren – landsbygden!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag har hört frågan rätt många gånger nu. -Skulle inte du Robert byta till en Model 3? Mitt standardsvar är: – Lagt det på is! Följt av: – Tänker inte köpa en till bil som bara kan servas i Nordtyskland. (Ibland måste jag sen förklara att vi här uppe räknar allt söder om Dalälven till Nordtyskland, men dom flesta förstår direkt).

Det börjar däremot vara rätt många som inte förstår varför Tesla har valt bort en marknad där Tesla är som klippt och skuren. Jag repeterar… Elbilar passar bäst på landsbygden och laddhybrider är storstadsbilar. Primär förklaring är, som tidigare, att vi här uppe bor i villa, har plats för mer än en bil och kör så långt att det blir billigare med en elbil.

Hur som … Tesla må ha missat detta, eller känner sig trygga med att ändå kunna sälja allt man producerar. Och förvisso kan ju vi här uppe välja att lägga pengarna på en ny skoter varje år eller varför inte en fullspecad "jobbarpickup" med avgaspipor grova som armen på en äkta Norrbottning (underarmen). Men även om jag tycker att Tesla missar chansen "to seal the market", som det väl heter på rikssvenska numera, så har dom absolut inte varit ensam om sin "marknadsstrategi". Det är flera etablerade bilmärken som valt att avvakta med att börja sälja elbilar här i Norrbotten och därigenom missat att plocka lågt hängande frukt. (Har faktiskt aldrig riktigt hajat denna liknelse. Här uppe blir ju fruktträden sällan resliga … och vem f-n vill stå på knä..?) Sen finns det märken som satsat i rätt tid och som redan i våras passerade en elbilsandel på 33% (BEV) i den egna nybilsförsäljningen.

 

Robert Granström är projektledare för "Lika bra med CELLER-i"-projektet i Älvsbyns kommun som syftar till att öka andelen laddbara bilar i Älvsbyn och närliggande kommuner.

Men låt oss nu gå till frågan i rubriken. Testsäsongen börjar ju på allvar nu!

Vi har aldrig räckviddstestat en Tesla Model 3. Borde vi göra det när den varken säljs eller servas i Norrbotten? Vi testade Nissan Leaf med 30 kWh batteriet. Men närmaste försäljningsställe idag ligger i Västerbotten (Skellefteå). Det finns naturligtvis folk som köpt Jaguar i-Pace, Porsche Taycan, m.fl. som gärna vill få en relevant vinterreferens. Vi har absolut intresse och ser en referensnytta med att även testa dessa bilmodeller. Primärt jobbar vi dock med offentliga aktörer och försöker hitta applikationer där elbilen kan spara in lite på skattebetalarnas pengar. Kör man 6000 mil/år i hemtjänsten så kan man räkna med att spara upp mot 100 000 kr på att köra elbil i tre år i stället för en bil med avgasrör. Och Model 3 har inte riktigt fått fotfäste på den marknaden.

Så vad händer. Vecka 1 och vecka 2 har vi tillgång till en mycket hemlig biltestanläggning. Vi kommer att frysa ner alla bilar till -20 (i klimatkontrollerade garage) och sedan hänge oss åt ett mycket "stimulerande" bilåkande. Konstant fart på en rundcirkel med 1 km diameter till batteriet är tomt. Med andra ord 2-4 timmars körning i 90 km/h och givetvis med kupévärmen på + 20. Blir trist oberoende om det är en Porsche eller en Maxus skåpbil. Om du funderar på att testa själv!?! Se till att "pudra näsan" i förväg! Större batterier än de som finns på marknaden idag kan bli rent ansträngande att testa.

Kommer vi att testa Model 3 i januari? Vete fåglarna! Skulle väl vara för att kolla om Tesla har gjort hemläxan bättre än andra. Eller så gör vi det bara för att vi får problem att låna andra testobjekt nu i coronatider och att vi, tack vare att någon Teslaägare samtidigt vill låna ut en privatkärra åt oss, kan göra ett sånt test. Vi får väl se hur det går. Några märken verkar rädda för att ställa upp i testet. Några hinner inte få tag i bilar. Men efter helgerna vet vi.

Fram till dess kan ni roa er med att börja fundera på vilka bilmodeller som det verkligen bär sig att byta ut för att, exempelvis i den kommunala verksamheten, hushålla med skattebetalarnas pengar.

Tips om bilmodeller?

Maila Robert Granström på robert.granstrom@testsitesweden.com eller Alrik Söderlind på alrik.soderlind@automotorsport.se

 

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Elbil funkar kanon på landsbygden.
153
51
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.