11 saker vi vet om nya 911 GT3

Porsche 911 GT3, generation 992, ska presenteras i början av nästa år. Men redan nu vet vi en hel del om denna efterlängtade körglädjemaskin. Och det ser lovande ut …
Annons

Åttonde generationen 911 har blivit en stor Gran Turismo. Den har skämtsamt kallats för Panamera Coupé. Men detta kan ändras när GT3-versionen ansluter nästa år. Givetvis med samma proportioner som vanliga 992-generationen – men med en helt ny nivå av körglädje.

För att bygga upp spänningen inför lanseringen har branschkollegor till oss bjudits in till Weissach för att åka med i den nya bilen, med självaste GT-chefen Andreas Preuninger bakom ratten.

Vi stod faktiskt också på väntelistan, men pandemin satte stopp för detta. Trist!

Istället för att sitta och lipa har vi samlat ihop (9)elva högintressanta fakta om en av de mest emotsedda bilarna 2021. Håll till godo.

11 saker vi vet om nya 911 GT3

1. Ingen turbomaskin

Största farhågan har varit att GT3 ska gå samma öde till mötes som Carrera-modellerna. När förra generationen 911 uppdaterades (991.2 som kom 2015) fick samtliga boxersexor turbo. Ja, även de modeller som inte heter Turbo. Bara GT-modeller har klarat sig undan detta. Nu låter det som en ytterst negativ sak med överladdning men så illa är det inte. Men – en GT3 ska ha en högvarvig boxersexa utan tvångsmatning. Sådan är traditionen.

992 GT3 får ärva 4,0-litersmotorn från senaste Speedster, som pumpar ut 510 hk. Maxeffekten nås vid 8 400 r/min och maxvridet (470 Nm) finns tillgängligt från 6 250 r/min. Rödmarkering vid 9 000 r/min.

Det som imponerar mest är att dessa siffror har hållits intakta trots att Porsche tvingats förse avgassystemet med partikelfilter. Man har i praktiken tvingats trimma motorn något för att behålla siffrorna. Det härliga ljudet sägs också finnas kvar, men det låter vi vara osagt tills att våra öron fått bedöma själva.

11 saker vi vet om nya 911 GT3

2 Manuell låda tillgänglig

Anhängare till #savethemanuals kan (också) pusta ut. Andelen som väljer manuell låda är inte många, men de har blivit bönhörda. Porsche har valt att fortsätta med föregångarens växellådor, sex växlad manuell som standard och sjustegad PDK (dubbelkopplingslåda) som tillval.

PDK-lådan sägs ha fått en något uppdaterad kylning för att spara några 100 gram vikt. Djävulen finns i detaljerna.

En rolig detalj är att växelväljaren till PDK-bilarna ser ut som en manuell spak. Man frångår den lilla rakapparatsliknande växelväljaren som finns i Carrera och Turbo. Således kommer det gå att växla med rattpaddlar men även med växelväljaren. Hurra!

 

11 saker vi vet om nya 911 GT3

3 Helt ny framvagn

För första gången i historien får en gatlegal 911 en framvagn med dubbla triangellänkar. Fram till nu har det alltid varit McPherson-framvagn. Detta är en mycket spännande utveckling och vi är mycket spända på att få veta hur bilen beter sig, speciellt under instyrning.

Bakvagnen är multilänken från föregångaren, bara milt omarbetad. Systemet för fyrhjulsstyrning finns kvar.

Preuninger framhåller också att det inte finns några gummibussningar utan endast kulleder i chassit. Sportigt!

GT3 rullar 25 mm lägre än nuvarande Carrera och fjädrarna är 25–30 procent hårdare jämfört med föregående GT3.

11 saker vi vet om nya 911 GT3

4 Den blir inte tyngre

Eftersom 992 är en i alla avseenden större bil än 991 var arbetet med att motverka vikthöjning extra ansträngande. Överallt där så har varit möjligt har gram efter gram kapats. Tunnare rutor (- 2kg), frontlucka i kolfiber, stötfångare i polyuretan, mindre ljudisoleringsmaterial och så vidare.

11 saker vi vet om nya 911 GT3

5 50 procent mer downforce

Den mest iögonfallande detaljen på bilen är vingen. Och detaljen som gör att den sticker ut är att fästpunkterna flyttats till vingplanets ovansida. Detta är en nyhet som spridit sig fort bland sportbilar på senare tid och en av de första med denna ”svanhalslösning” var Koenigsegg One:1.

Eftersom det är vingplanets undersida som utför jobbet, vill man hålla den ytan ”ren”.

Men för att nå denna markanta ökning i marktryck spelar även utformningen av framvagnen en stor roll. 992 GT3 har även en betydligt större diffusor än tidigare ”nioelvor”.

Samtidigt som marktrycket har ökat, har luftmotståndet sänkts. ”Detta är viktigt i Tyskland, när man kör på Autobahn får inte bilen tappa i acceleration vid 240 km/h på grund av luftmotstånd”, har Preuninger sagt till Total911. Kaxigt …

11 saker vi vet om nya 911 GT3

6 Hjulafton

I likhet med resten av 992-familjen får nu GT3 olika fälgstorlekar fram respektive bak. Framfälgarna är 20 tum, bakfälgarna 21 tum, båda givetvis med enkel centrumbult.

Däckdimensionerna är 255/35 ZR20 fram och 315/30 ZR21 bak.

Innanför sitter 408 mm (+28 mm mot föregångaren) bromsskivor fram, 380 mm bak. Värt att notera är att skivorna är skurna istället för hålborrade. En välkommen nyhet som lär ge något längre hållbarhet.

Keramiska (PCCB) skivor är fortfarande tillval.

11 saker vi vet om nya 911 GT3

7 Tre körprogram

Körprogramsvredet, som sitter kvar på ratten, är begränsat till Normal, Sport och Track. Den för 992 Carrera stora nyheten Wet fick inte följa med. Detta bygger på ett system med mikrofoner i det bakre hjulhusen som, när de noterar vattensprut, varnar föraren och föreslår Wet Mode. ”Överflödigt i GT3 som har tillräckligt bra hjälpsystem”, säger Preuninger.

11 saker vi vet om nya 911 GT3

8 Uppdaterat kombiinstrument

Instrumentgruppen framför föraren är i stort sett oförändrat jämfört med resten av 992-familjen. Det innebär mycket digitalt, med endast varvräknarnålen som analog visare. Notera dock att denna klocka nu sträcker sig hela vägen till 10 000 r/min!
Det står givetvis GT3 i centrum av varvräknaren. Men mest spännande är att man har integrerat växlingslampor. Ett gult ljusband byggs på i takt med att varvtalet ökar och när det är dags för växling kommer ett blått blixtljus. Tydligen omöjligt att missa även med blicken riktad mot vägen.

11 saker vi vet om nya 911 GT3

9 Touring kommer

På slutet av föregångarens livscykel anslöt derivatet GT3 Touring. Detta är en något mer spartansk version, en flört till 911 T från 1968. Den känns främst igen på att den saknar den stora vingen på motorluckan. Den manuella lådan kommer förmodligen att bli förstahandsvalet för köpare av GT3 Touring.

11 saker vi vet om nya 911 GT3

10 Ja, den är fortfarande maskerad

Bilen på bilderna här är inte helt avklädd. Precis som andra tyska tillverkare har Porsche täckt över emblemen. Ganska larvigt eftersom det står klart vilken bil det är frågan om. Men, är den inte officiell så den inte.

När det gäller karossen kommer vingen få en något mer sofistikerad form. Framför allt den bakre stötfångaren kommer att vara betydligt mer smäcker. Notera till exempel hur utbyggd den är på den svarta bilen, där parkeringssensorerna ser ut att sitta insänkta. Så kommer bilen inte att se ut vid avtäckning.

11 saker vi vet om nya 911 GT3

11 Lanseringsfärg hämtat från yacht

Bilen kommer att presenteras i färgen Shark Blue. Porsche har historiskt haft en mängd blå nyanser i sitt PTS-sortiment (Paint to Sample). Shark Blue liknar bland annat Mexico Blue, Maritime Blue och Arrow Blue men är en helt ny nyans.

Shark Blue har tagit sin inspiration från lyxyachten Madame Gu, som Preuninger fick syn på under en semester på Sardinien. Ja, googla den!

Annons
Annons
Rulla till toppen