Kia lanserar stor omställning – ny logotyp och slogan först ut

Glöm "The power to surprise". Den koreanska biltillverkaren Kia Motors byter nu ut både sin slogan och logotyp. Företagets nytillträdde vd vill både skruva upp tillverkningen av elbilar och satsa på mobilitetstjänster.
Annons

”Movement that inspires” – det är Kia Motors nya slogan. Den Hyundai-ägda biltillverkaren byter nu både slogan och företagslogotyp som en del av sin stora omställningplan.

Kias tidigare slogan, ”The power to surprise”, lanserades 2005 och har hängt med sedan dess. Då var budskapet ”spänning och möjligheter”.

Idag blåser det andra vindar och Kia ska tillsammans med koncernkollegorna Hyundai nu satsa stort på elektrifiering och mobilitetstjänster. Innan årsskiftet visade man upp den dedikerade elbilsplattformen som man ska basera 23 nya elbilar på fram till 2025.

Kia lanserar stor omställning – ny logotyp och slogan först ut

– Den nya logotypen representerar Kias vilja att förändra och driva innovation, säger Ho Sung Song, vd för Kia Motors, i ett pressmeddelande.
– Bilindustrin befinner sig just nu i en snabb transformation, och Kia är proaktivt i omställningen. Den nya logotypen representerar Kias önskan om att inspirera kunder i deras föränderliga mobilitetsbehov.

Logotypen lanserades med en fyrverkeriuppvisning under onsdagen i den sydkoreanska staden Incheon. Totalt användes 303 drönare för att skjuta upp fyrverkerierna, något som ska vara ett nytt Guinness-rekord och representanter från det företaget närvarade också vid evenemanget.

Ho Sung Song, som tillträdde till vd-posten i mars 2020, vill att Kia ska skruva upp masstillverkningen av elfordon till 2025. Han vill även snabbt expandera verksamheten inom det Kia kallar för ”specialbyggda fordon”, eller PBV, rapporterar Automotive News. PBV innefattar små stadsfordon som poddtaxis, budbilar och andra fordon som kan användas för olika mobilitetstjänster.

Totalt ska Kia investera 25 miljarder dollar, eller omkring 205 miljarder kronor, i nya teknologier tills 2025.

Den nya loggan lär förvirra de som kan läsa det kyrilliska alfabetet som används för både slaviska språk och flera språk i den forna Sovjetunionen. För dem står det nämligen bara ”KI” i logotypen. Den run-lika skripten som används får bokstäverna I och A att forma ett bakåtvänt N, som i det kyrillska alfabetet motsvarar bokstaven I.

Enligt Kia ska dock logotypen matcha deras nya slogan perfekt. ”Den rytmiska, obrutna linjen ska förmedla en känsla av inspiration”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Den 15 januari ska Kia berätta mer om den framtida strategin, vilket syfte den har och hur den ska implementeras i Kia kommande modeller.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen