Först i världen? Vi driftar med VW ID.3!

Volkswagen ID.3 har potential att vara en riktigt rolig vintervagn. Den är bakhjulsdriven och har även motorn på bakaxeln. Men antisladdsystemet går inte att stänga av, inte ens litegrann. Vi hittar en lösning på det.
Annons

Vad har du gjort och varför, John Eriksson?

– Jag har förlöst den inneboende förmågan WV ID.3 har som busbil. När vi på redaktionen för länge sedan fick reda på att ID.3 skulle bli bakhjulsdriven, hoppades vi att den skulle bli en riktigt körglad och lekfull elbil. Men ingenjörerna hos VW har tyvärr lagt band på bilen och gjort den väldigt snäll och väluppfostrad. Man märker det speciellt på vintern. Minsta antydan till hjulspinn eller sladd så är de elektroniska hjälpsystemen där och styr upp situationen. Det är väldigt tryggt, men inte särskilt kul.

 

Vad är då lösningen?

– Om man rycker säkringen till ABS-systemet sätter man samtidigt antisladdsystemet, och diverse andra hjälpsamma finesser, ur funktion. Bilen går fortfarande att köra, men jag rekommenderar verkligen inte att man gör det, för säkerhets skull. Volkswagen har dessutom försökt göra det så svårt som möjligt för ägarna att leka med sina bilar på det här sättet. Man uppger nämligen inte vilken säkring som går till just ABS-systemet, eller i vilken av säkringsboxarna den sitter. Vi experimenterade ett tag men hittade till slut rätt.

 

Hur är ID.3 att köra utan antisladdsystem?

– Eftersom allt vridmoment i elmotorn finns tillgängligt redan från noll, är det lätt att spinna loss hjulen och även att få lite för mycket kraft. Baken kommer därför ganska snabbt och man får jobba för att kunna hålla bilen på en balanserad sladd. Jag förstår verkligen att VW har valt en så begränsande men trygg kalibrering av ESP-systemet. Men den är kul – och jag gillar bilen mycket mer nu när jag har fått uppleva vad den faktiskt är kapabel till!

Annons
Annons
Rulla till toppen