Xpeng-chefen: Europas elbilsmarknad är ”en stor möjlighet”

Det kinesiska startup-företaget Xpeng Motors planerar nu sitt intåg i Europa. I en intervju med Automotive News Europe avslöjar chefen Brian Gu elbilstillverkarens utrullningsplan.
Annons

Kinas elbilsmarknad är idag världens största. Men, Europa är hack i häl och i år väntas flera kinesiska tillverkare expandera västerut. En av dessa är Xpeng Motors som ifjol levererade 27.041 bilar – varav 100 gick till Norge.

Xpeng, eller Xiaopeng Motors som det också heter, grundades 2014 och har idag rejäla finansiella muskler. Ifjol börsnoterades företaget i USA och drog in över 33 miljarder kronor. Det ska ha låtit dem finansiera sina planer på att dubbla sitt elbilsutbud till fyra modeller.

I Norge har man lanserat suven G3. Xpeng-chefen Brian Gu ser den europeiska marknaden som en stor möjlighet för företaget.

– Europa är en stor möjlighet eftersom antalet elbilar som säljs där kommer klå Kina under 2020. Men Europa har också många inhemska märken, så vi tar oss tid och gör ett grundligt jobb. Vi håller fortfarande på att diskutera vår genomförandeplan för resten av Europa. Vi har inte bestämt vilka länder som kommer härnäst. Det kommer att avslöjas under de kommande fyra månaderna, säger Brian Gu till ANE.

På frågan om Xpeng är oroliga för att missa elbilsincitament (som Sveriges bonus-malussystem) på viktiga marknader svarar Gu att man lägger större vikt på att bygga upp sitt varumärke.

– Vi vill inte vara sena, men samtidigt är det mycket viktigare att etablera sitt varumärke och rykte ordentligt när du är en ny aktör. Du gör detta genom att ha rätt infrastruktur, rätt försäljning och service och rätt varumärkesigenkänning. Det är lätt att dumpa hundratals fordon på ett land, men det är inte så man kan utveckla ett företag.

Hur Xpeng ska sälja sina bilar i Europa undviker han att svara direkt på.

– Allt beror på landet. I Norge arbetar vi med en lokal partner [Zero Emission Mobility] för att hantera försäljnings- och servicefunktioner. Vi kommer att tillhandahålla teknisk support och programuppdateringar. Detta liknar vad vi gör i Kina. Vi kommer att avslöja våra planer för andra länder senare.

Den amerikanska marknaden är i alla fall en tuffare nöt att knäcka, menar Gu, och Xpengs fokus är därför på Europa.

Xpeng-chefen: Europas elbilsmarknad är ”en stor möjlighet”
Elsedanen Xpeng P7, här i specialutgåvan Wing som har saxdörrar i fram. Dörrarna kan anpassa sig efter eventuella hinder runt bilen med hjälp av radarsensorer.

Ny sedan och suv på gång

Xpeng säljer idag förutom suven G3 också den Tesla Model S-lika sedanen P7 i Kina. Märkets nästa två modeller blir också en sedan och en suv.

– För kina kommer vi att ha en mindre familjesedan, motsvarande Honda Accord eller Toyota Camry i storlek. Den fjärde produkten som kommer 2022 kommer att vara en SUV som är större än G3 och baserad på P7:s plattform.

Hur särskiljer Xpeng sig från konkurrenterna då? På flera sätt, menar Brian Gu.

– För det första har vår produkt designen, funktionerna, räckvidden och specifikationerna för att göra den mycket konkurrenskraftig. P7 har till exempel en av de längsta räckvidderna i Kina [mer än 700 km]. För det andra utvecklar vi det mesta av vår teknik internt, särskilt mjukvaran. Vi är förmodligen det enda företaget med egen full-stack-utveckling [från grunden] förutom Tesla. De flesta företag arbetar med Tier 1-leverantörer. För det tredje är vår produkt inte designad för de superrika. Vi börjar inte med en lyxposition som Nio eller andra. Vår produkt är inriktad på prisområdet 30.000 till 45.000 dollar, som är det mest attraktiva marknadssegmentet.

Som startup-företag har Xpeng dragits med årliga förluster sedan starten, precis som det numera lönsamma Tesla tidigare gjorde. Enligt Brian Gu uppnådde man dock en positiv bruttomarignal under förra kvartalet. Denna ska växa i takt med att produktionsvolymerna ökar.

Som ett företag som växer väldigt snabbt måste vi investera i framtiden, inte bara FoU-sidan, utan också massor av investeringar i autonom körning, batterier, drivlinor, och vi måste också bygga infrastrukturen för att verkligen växa företaget i Kina och i Europa. Så på kort sikt kommer vi inte att uppnå lönsamhet så snart eftersom alla dessa investeringar kommer att behöva skrivas av genom att sälja ett stort antal fordon. Men vi är säkra på lång sikt kommer detta att göra oss mer lönsamma och konkurrenskraftiga.

Annons
Annons
Rulla till toppen