Vi kör nya Dacia Sandero: ”En bra A-till-B-bil”

Wiggo Björck rapporterar från provkörningen av nya Dacia Sandero och Sandero Stepway.

Vi kör nya Dacia Sandero: ”En bra A-till-B-bil”
Reporter Wiggo Björck med nya Dacia Sandero.

Vad är skillnaden mellan de båda Sandero-bilarna?
– Dacia Sandero är en förenklad Renault Clio. De bygger på samma CMF-plattform. Stepway är en högbyggd version, ungefär som Volvos Cross Country-modeller.

Hur känns de att köra?
– Det är lättkörda bilar. Dacias grej är att bilarna ska vara så billiga att du hellre köper en ny Dacia en en begagnad bil från ett annat märke. Visst är de ganska bullriga, och inte är det mycket körglädje, men det är bra A-till-B-bilar för dem som letar efter det.

Vad är det för drivlina?
– Det sitter en trepipig enliters bensinmotor som ger 90 hästar. Den finns med manuell låda eller en CVT-låda med fejkade växlar för att det ska kännas som en vanlig automatlåda. Tricket fungerar. Jag tror de flesta kommer att välja den bekväma automatlådan, men jag föredrar att växla manuellt.

Dacia Sandero Stepway är skogsmulleversionen.

Hur snålt är det med standardutrustning?
– Grundmodellerna för 116.900 respektive 126.900 är snålt utrustade och kan bara fås med manuell växellåda. Det saknas till exempel infotainment-skärm, men det är faktiskt inget större problem. Det finns en hållare för mobilen på förarsidan och infotainment-systemet har stöd för Apple Carplay och snart även Android Auto. Så det går fint att navigera med hjälp av Waze.
– Det är ändå väl värt att slå till på komfortpaketet för 13 respektive 15 tusen. Då får man 8-tums pekskärm, parkeringssensorer bak, justerbar ratt- och förarsäte, elhissar bak med mera.

Med så låga priser borde väl även den vara billig att privatleasa?
– Troligen, men privatleasingpriserna kommer först i februari. 

Dacia har fått en del kritik för bristande säkerhet, har den blivit bättre?
– Ja, nu är autobroms standard och bilen har fått gardinkrockkuddar också. Men avsaknaden av adaptiv farthållare kommer nog dra ner säkerhetsbetyget lite.

Var körde nu någonstans?
– Den vanliga Sanderon körde jag på olika vägar mellan Arlanda och Uppsala. Sandero Stepway tog jag med på min egna slingriga testrunda. Vilken den är och hur det gick ska jag berätta om i min provköring i tidningen.

Dacia Spring Electric

Hur ligger det till med elbilen Spring electric?
– Den lanseras i Sverige till hösten med leveranser i början av nästa år.

Nyligen visade Dacia upp den 4,6 meter långa konceptbilen Bigster, något nytt om den?
– De svenska representanterna vet inget mer om Bigster än vad vi skrivit om, men de hoppas att den ska komma i produktion.

Dacia Bigster Concept

Jag kör gärna Dacia!
62
31
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.