Volvo Cars annonskupp – kan ge bort bilar för 16 miljoner

I samband med Super Bowl i USA väljer Volvo Cars att ge bort bilar istället för att göra reklam.

Volvo Cars annonskupp – kan ge bort bilar för 16 miljoner

I samband med finalen i NFL, den så kallade Super Bowl, brukar många företag lägga enorma summor på reklamfilmer som visas i pausen. Men Volvo Cars väljer en annan väg.

Istället för att lägga miljontals kronor på en reklamfilm väljer man att lotta ut bilar för 2 miljoner dollar, motsvarande drygt 16,5 miljoner kronor – om det sker en så kallad "Safety" under matchen. En "safety" är när en attackerande spelare tacklas eller tappar bollen i sitt eget målområde. Att detta sker under en match är dock ganska ovanligt.

Volvo Cars kallar denna reklamkampanj för "Safety Sunday" vilket såklart är en anspelning på både matchsekvensen och Volvos säkerhetsrykte.

Faktum är att man hade samma upplägg förra året men då hade för avsikt att lotta ut bilar för 1 miljon dollar – en summa som man nu alltså dubblerat.

För att ha chansen att vinna en bil ska man registrera sig på  VolvoSafetySunday.com innan den 7 februari. Dessvärre funkar det inte att delta från Sverige (vi har försökt).

Smart reklamkampanj!
124
8
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.