Blackwing – M5-dräparen med manuell låda som inte kommer till Sverige

Det anrika amerikanska märket släpper nu sina sista bensindrivna prestandabilar med V-logga på skuffen. V8-supersedanen CT5-V Blackwing är Cadillacs kraftfullaste modell någonsin. Både den syskonmodellen CT4-V Blackwing går att få med manuell låda.
Annons

Cadillac ska bli ett elbilsmärke 2030, men innan dess hinner man med en – ursäkta, två – sista brasklappar.

Nu har man dragit av täcket på vad som utlovas bli de sista bensindrivna modellerna man säljer med prestanda-suffixet ”V”: CT5-V Blackwing och CT4-V Blackwing. Båda kommer endast tillverkas i begränsad upplaga för den amerikanska marknaden.

Namnet Blackwing låter kanske bekant. Det prydde tidigare Cadillacs hypade men ytterst kortlivade 4,2-liters dubbelturbo-V8 som skrotades i februari ifjol. Endast 800 Cadillac CT6 sedaner tillverkades med den 507–558 hästar starka spisen – trots att den kostat General Motors 16 miljoner dollar att utveckla.

Nu ska Blackwing istället betyda ”höjdpunkten av Cadillac-prestanda”, enligt tillverkaren.

Blackwing – M5-dräparen med manuell låda som inte kommer till Sverige
Cadillac CT5-V Blackwing.

En del lär även minnas den numera nedlagda dunderklumpen Cadillac CTS-V som delade sin kompressormatade 6,2-liters ”LT4” V8 med gamla Chevrolet Camaro ZL1 och Corvette Z06 (C7).

CTS ersattes ifjol av modellen CT5 på den amerikanska marknaden – som även i V-utförandet endast går att få med en turbosexa.

Det råder man nu bot på. LT4:an gör nämligen en comeback i CT5-V Blackwing. Den nya versionen i den är rekordstark: 678 hästkrafter och hela 893 newtonmeter. Det gör bilen till Cadillac mest kraftfulla någonsin och 0–97 km/h ska avklaras på som bäst 3,7 sekunder. Toppfarten är 322 km/h (200 mph).

Alla CT5-V Blackwings kommer att komma med handbyggda motorer. Samtliga ska sättas ihop av en enskild tekniker på Corvette-fabriken i Bowling Green, Kentucky. Denne ännu okände tekniker kommer självfallet att signera sina verk – ett grepp som känns igen från andra exklusiva modeller. Kan det dock vara första gången det görs med en stötstångsmotor?

Blackwing – M5-dräparen med manuell låda som inte kommer till Sverige
Tre olika numrerade inredningsnivåer erbjuds, här den högsta i CT5-V Blackwing som går att få med ljus skinnklädsel.

Något annat som gör en comeback är den 6-växlade manuella lådan, Tremec TR6060, som CTS-V gjorde sig av med 2014. För den som inte kan eller vill ro bland växlarna själv finns en 10-stegad automatlåda som tillval. Det är också med den som accelerationssiffran ovan uppnås; Manuellt växlade exemplar är långsammare. ”Ingen bryr sig”, för att citera amerikanska Road & Track.

All kraft sänds för övrigt till bakhjulen genom en elektronisk differentialbroms. Någon fyrhjulsdrift finns inte som tillval.

Cadillac gör stort väsen av den manuella lådan, som den amerikanska motorpressen gärna vurmar för likt ovan – kanske på grund av automatlådornas dominans på deras marknad. Det börjar i och för sig också bli ovanligt i bilens klass; Nya BMW M5 Clubsport som avtäcktes förra veckan går inte att få med manuell låda.

Blackwing – M5-dräparen med manuell låda som inte kommer till Sverige
Det här är något du inte kan få i BMW M5 CS.

Exempelvis förkunnar man att medaljongen som pryder knoppen är 3D-printad, precis som av två av luftkanalerna till kupéfläkten och ett av fästena till bilens kabelhärva. Det är första gången produktionsmetoden används i någon bil från General Motors-koncernen.

Utöver det kan både CT5-V Blackwing och dess mindre syskon CT4-V Blackwing (mer om den snart) varvmatcha växlingarna åt dig när de är utrustade med stick-shift, som det kallas. Det ska även gå att växla utan att släppa gaspedalen – även där kan styrsystemet kliva in och lotsa motorn åt en om man vill.

Cadillac CT4-V Blackwing

Blackwing – M5-dräparen med manuell låda som inte kommer till Sverige
Cadillac rullar ut V Blackwing-versionen av CT4 (närmast) samtidigt som den större CT5.

Lillebror svartvinge är en version av märkets motsvarighet till BMW 3-serien, CT4, som bygger på samma Alpha-plattform som CT5. Till skillnad från femman drivs fyran inte av någon mullrande åtta.

Istället är det en något moderniserad version av föregångaren ATS-V:s dubbelturbo-V6. Effekten i den nu 3,0 liter (istället för 3,6) stora ”LGY”-motorn uppgår i 479 hästkrafter och 603 Newtonmeter.

Det är i princip samma siffror som i ATS-V, men samtidigt klart bättre än vad samma motor presterar i vanliga CT5-V (365 hk/549 Nm). Växellådsalternativen är de samma som till CT5-V Blackwing och likaså bakhjulsdriften med den elektroniska diffbromsen.

0–97 km/h avklaras på 3,8 sekunder med den 10-stegade automatlådan och toppfarten ska vara 304 km/h (189 mph).

Blackwing – M5-dräparen med manuell låda som inte kommer till Sverige
Cadillac CT4-V Blackwing med vanliga CT4-V med turbofyra i bakgrunden.

Chassit är speciellt på båda Blackwing-modellerna och använder den senaste fjärde generationen av GM:s adaptiva fjädringssystem MagneRide som använder magnetisk vätska i dämparna. Kort sagt ska systemet nu arbeta ännu snabbare och effektivare tack vare en rad förbättringar.

Det ska bidra till att göra dem till de på bana mest kapabla Cadillacerna någonsin, enligt tillverkaren.

En annan finess är ett system för dataloggning på bana kallat Performance Data Recorder 2.0. Detta kan spela in både ljud och bild (från frontkameran) samt ”34 kanaler av prestanda-data”. För den gråa vardagen har det också dashcam-funktionalitet.

Blackwing – M5-dräparen med manuell låda som inte kommer till Sverige
CT4-V Blackwing har likt sitt större syskon en 12 tum stor instrumentskärm. Skärmen till infotainmentsystemet är dock på 8 istället för 10 tum.

Cadillac öppnade upp förhandsbokningen av de 500 första bilarna – 250 CT4-V Blackwing och 250 CT5-V Blackwing – den första februari och samtliga av dessa på ratten numrerade exemplar är nu tingade. Hur många som ska tillverkas totalt vill Cadillac inte dela med sig av.

Prislappen i USA börjar på 84.990 dollar för CT5-V Blackwing. CT4-V Blackwing börjar i sin tur på 59.990 dollar. De första kundleveranserna planeras till sommaren 2021.

Att någon av dem kommer till Sverige officiellt är föga troligt med tanke på de förmodat skyhöga utsläppssiffrorna de dras med. Det går bra att drömma dock, och kanske trillar det in några gråimporterade exemplar ändå?

Annons
Annons
Rulla till toppen