ams 5/2021: Elbilsracet – 75 mil med sju elbilar. Vem vinner?

Den 16 februari finns ams nummer 5/2021 i butik. Som prenumerant får du den flera dagar tidigare – och en massa andra förmåner! Har du en (digital) prenumeration kan du läsa redan nu! Vi provkör nya Porsche GT3 och tar ett rejält snack med Christian von Koenigsegg.

ams 5/2021: Elbilsracet – 75 mil med sju elbilar. Vem vinner?

ELBILSRACE: 75 mil med sju elbilar – vilken vinner?

Kan man använda en elbil som resande säljare och hur fungerar den vid långkörning vintertid? Vi tajmar in årets första snöstorm och kör 75 mil på en dag!

Bilarna i testet: Audi e-tron Sportback, Kia e-Niro, Porsche Taycan 4S, Renault Zoe, Tesla Model 3, VW ID.3 och Volvo XC40 Recharge.

Prenumeranter kan logga in och läsa här!

"Ingen annan skulle vilja vara i mitt huvud"

Häng med på en första åktur i utställningsexemplaret av Koenigsegg Gemera och på en rejäl pratstund med Christian von Koenigsegg om V8:or, elbilar, att konstruera allt inhouse, ilska, tysk bilindustris misstag, Tesla, privatbilar, syntetiska bränslen, företagskulturer, självkörande poddar, framtiden och ...

"Jag tänker på bilar 16, 17, 18 timmar om dygnet".

Exklusivt: Vi har provkört nya Porsche 992 GT3!

För GT3-fans låter turboladdare och fyrhjulsdrift ungefär lika lockande som en rotfyllning utan bedövning. Det vet man naturligtvis om i Zuffenhausen och fortsätter därmed med den rena läran: även 992 GT3 får alltså sugmotor och bakhjulsdrift! Vi har kört bilen innan den ens presenterats!

Mercedes-AMG GT x 2

Nya Mercedes-AMG GT Black Series ska vara det närmaste du kan komma en renodlad tävlingsbil, åtminstone enligt tillverkaren som pekar på motorns massiva gasrespons och bilens nya aerodynamik. Kan det stämma? Vi jämför med den äkta varan, downforcemonstret GT3!

DFSK Seres 3 – nytt kinesiskt märke i Sverige

Volvo och Polestar blir inte sällan kallade för Kinabilar. Det ska innebära usel kvalitet och tillförlitlighet. Med Seres 3 får vi för första gången se vad kineserna verkligen går för. Vi provkör märket som funnits sedan 1986 och bygger 3,8 miljoner bilar om året.

Prov: Bentley Continental GT C V8 – njutning på högsta nivå

När Bentley Continental GT tappar sitt tak uppstår bilnjutning på en nivå där det inte finns någon naturlig konkurrent. Stig in i en värld av lyx, lugn och djävlar anamma!


Och mycket mer läsning!

Begduell: Peugeot 3008 mot VW Tiguan
Prov: Hyundai Tucson Hybrid 4WD
Reportage: Norrmannen som vill se 75 % som nya elbilsstandarden
Vinter – ingen elbilsmardröm
Prislistan – din guide till bilvärlden
Och självklart nya äventyr med våra tre krönikörer Peter Ternström, Peder Karlsson och Janne "Flash" Nilsson


Vill du få tidningen snabbare och billigare?

Visst kan du knalla iväg till din tidningshandlare på tisdag och köpa tidningen över disk.

Men för den smarte har vi flera tips på att göra det enklare.

Prenumerera på papperstidningen (bonus ingår)

Som prenumerant får du inte bara tidningen billigare – du får den också flera dagar innan den finns ute i butik. Dessutom kan du läsa tidningen i e-format gratis på vår sajt eller i appen FLIPP.

Så här gör du för att prenumerera.

Bli digital prenumerant!

Du kan köpa e-tidningen som lösnummer. Priset är då 39 kronor.

Du kan också bli digital prenumerant på auto motor & sport och vår elbilssajt Recharge. Då får du tillgång till alla artiklar på sajterna inklusive våra premiumartiklar. Du får också ett premium-nyhetsbrev där veckans viktigaste nyheter sammanfattas. Du får också tillgång till vår unika begagnatdatabas där ägarna själva satt betyg på över 48.000 bilar. Du kan också läsa alla tester, provkörningar och begagnattester – i dagsläget över 3.700 tester. Du får dessutom förtur till våra event. Du kan också plussa på din digitala prenumeration med att få tidningen i e-format.