Bara fyror i nästa Mercedes C-klass – mer än 500 hk i C63 AMG

Mercedes-chefen berättar om de viktigaste nyheterna i nästa generation av C-klass.

Bara fyror i nästa Mercedes C-klass – mer än 500 hk i C63 AMG

Tyska Automobilwoche och amerikanska Car and driver har intervjuat chefingenjören Christian Früh som avslöjar fler intressanta detaljer om nya Mercedes C-klass som presenteras den 23 februari.

Den största nyheten är att C-klass bara får fyrcylindriga motorer. Att sänka förbrukningen är naturligtvis det viktigaste skälet, men inte det enda: 

– Med en 3-liters motor skulle fronten behöva bli 50 mm längre och vi skulle få mer vikt på framaxeln, förklarar Christian Früh.

 Att lösa utrymmesproblemet genom att sätta motorn på tvären är inte aktuellt. 

– Den längsgående motorn är en förutsättning för att göra en konkurrenskraftig premiumbil. I C-klass-segmentet har den längsgående motorn obestridliga fördelar, som överlägsen dragkraft och styrning som är helt fri från körpåverkan.

Christian Früh menar att det varken behövs sexor eller åttor för att få tillräckligt med effekt. De kommande prestandamodellerna C43 och C63 väntas få kraftförstärkning genom hybridteknik. I toppmodellen C63 blir effekten över 500 hästkrafter.

Förutom de stora motorerna så rensar Mercedes också ut den manuella växellåda. C-klass kommer bara att erbjudas med 9-stegs automatlåda. 

Någon helt elektrisk C-klass kommer inte i närtid trots att Tesla Model 3 säljer i mängder och BMW och Audi är på väg ut med konkurrerande elbilar. 

– Det kommer en elektrisk C-klass, men det dröjer. Förklaringen är att vi inte kan packa in batterier utan att göra bilen mer högbyggd. Då riskerar vi att förlora C-klassens identitet och tvingas göra kompromisser i bakaxeln. El-plattformen EVA som används för E-klassen och S-klassen är tyvärr för stor och dyr för C-klassen. 

Den 23 februari klockan 14.00 visas nya C-klass upp.

Rubriken för presentationen av nya C-klass den 23 februari är "Upgrade your comfort zone". Av allt att döma har Mercedes satsat på komfort i nya C-klass. Genom att hålla sig till fyrcylindriga motorer kan kupéutrymmet göras större.

Av de bilder som Mercedes kan vi utläsa att C-klass får en stor vertikal skärm precis som S-klass. En annan likhet med S-klass är att infotainmentsystemet är andra generationen MBUX.

 

Kupén blir större och i mitten på instrumentpanelen hamnar en stor pekskärm.

Klart att det räcker med en fyra i en AMG-merca!
76
181
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.