Bildläcka: Nya Mercedes C-Klass

Bilder på och uppgifter om Mercedes nya C-klass (W206) har läckt ut inför morgondagens officiella avtäckning.

Bildläcka: Nya Mercedes C-Klass

Klockan 14:00 imorgon dras täcket av den nya generationen av Mercedes storäljare C-Klass. Men redan nu har bilder läckt ut i sociala medier.

Den nya W206-generationen får en design som passar in i resten av Mercedes modellprogram vars designspråk lanserades med den senaste generationen av A-Klass 2018. Sedan dess har CLA, E-Klass och nu senast S-Klass också rättat sig i designledet.

Det är dock på tekniksidan som de största nyheterna finns. Likt nya S-Klass har C-Klass nu den senaste andra generationen av Mercedes MBUX infotainmentsystem.

 

Det finns stora likheter i inredningen med nya S-klass.

Den horisontella skärmen i gamla C-Klass har ersatts av en rejäl vertikal 11,9-tums pekskärm som dominerar mittkonsolen.

Det gamla MBUX-styrvredet mellan föraren och frampassageraren är helt borta. Istället är det bara pekstyrning som gäller – om än med haptisk feedback om det är samma system som i S-Klass. Med andra ord ger skärmen ifrån sig en liten vibration när man trycker på någon "knapp" på skärmen. Det lär även gå att använda geststyrning.

Våra välinformerade tyska ams-kollegor erfar att den stora skärmen på bilderna är tillvalsutrustning medan en mindre 9-tummare är standard. Båda skärmarna har en nedre "knapprad" med snabbval för körlägen, parkeringassistenten, bränslevärmaren och volymkontroll. En fingertrycksavläsare ska även sitta där.

Utifrån bilderna har också C-Klass fått samma kantiga instrumentskärm som används i andra nyligen uppdaterade modeller. Det finns också en head-up-display, troligtvis som tillval.

Framlyktorna kan projicera varningar på marken framför bilen.

Avancerad självkörning

Mercedes kämpar alltjämt för att återta sin gamla titel som teknikledare och nya C-Klass ska därför vara lastad även med en hel del annan ny teknik. Framförallt ska det inkludera en ny version av märkets självkörande Drive Pilot-system som nu sägs uppfylla den tredje "nivån" av automation utav fem möjliga.

De flesta system på marknaden idag uppfyller annars den andra nivån som bara täcker adaptiva farthållare och vägcentrering. Den tredje nivån är mer avancerad men kräver fortfarande att föraren hela tiden är redo att kunna ta över framfarten ögonblickligen om något oförutsett händer.

Med uppdaterade Drive Pilot ska C-Klass kunna köra sig själv i hastigheter upp till 130 km/h. För att möjliggöra det är bilen utrustade med en hel radda av sensorer – inkluderade långdistans-lidar, "multi-mode" radar, ultraljud och en ny stereokamera från koreanska LG.

C-Klass ska också kunna parkera sig själv med en parkeringsbetjänt-funktion som uppnår den fjärde nivån av självkörning. Då räcker det att stå utanför bilen och styra den med en mobilapp.

Påtagliga CLA-vibbar i bak. Framlyktorna är snarlika E-Klass men den nedre grillen är annorlunda.

Inga bilder har läckt ut på kombin ännu så vi får hålla till godo med denna teaserbild som Mercedes tidigare delat.

Något rymligare

Utvändigt är dimensionerna delvis oförändrade. C-Klass är fortfarande 4,7 meter lång och 1,81 meter bred. Hjulbasen har däremot vuxit med två centimeter till 2,86 meter.

Bagagutrymmet ska också ha vuxit till 500 liter jämfört med föregångarens 315–490. Med baksätet nedfällt ska det växa till 1.600 liter jämfört med tidigare 1.335–1.510 liter. Om siffrorna gäller sedanen eller kombin framgår inte.

Benutrymmet ska ha vuxit något i bak tack vare att motorutrymmet kunnat göras mindre. Det får bara plats fyror fram.

Tuffar vidare med dieselspis

Mercedes tror fortfarande på förbränningsmotorns framtid och den som tittar på en nya C-Klass framöver kommer kunna välja mellan ett brett urval av fossilspisar – i alla fall i Tyskland.

De nya M254 bensinfyran med partikelfilter och den nya OM654 dieselfyran väntas få långa livslängder av sina upphovsmän. Mercedes vill inte veta av några framtida dieselförbud – utvecklingen av de nya motorerna ska ha slukat hela 3 miljarder euro.

En dieselladdhybrid kallad C300de ska lanseras i slutet av året. På bensinsidan blir fyrhjulsdrivna C300 4matic "spjutspetsen" med 258 hästkrafter, som kan öka till 294 i upp till 30 sekunder med hjälp av en overboost-funktion.

AMG-värstingarna C43 och C63e lanseras senare och då utan varken någon V8 eller rak sexa under huven. Den sistnämnda är elektrifierad och lovas trots sina fyra cylindrar kunna prestera över 500 hästkrafter när den kommer.

Alla icke-laddbara modeller, inkluderande de enklare bensinarna C 180 med 170 hästkrafter och C 200 med 204 hästkrafter, är utrustade med 48-volts mildhybridssystem.

Nya C-klass bygger, likt nya S-klass, på den andra generationen av Mercedes MRA-plattform. På den ska man även bygga den kommande andra generationen av suven GLC och GLC Coupé som visas nästa år.

Mercedes ska även gett grönt ljus åt en ny skogsmullevariant av C-Klass med namnet All Terain. Denna ska byggas exklusivt med kombikarossen och lär likt konkurrenterna Volvo V60 Cross Country och Audi A4 Allroad få plast-skärmbreddare, högre markfrigång och diverse underkörningsskydd. Någon gasfjädring lär det inte bli tal av på grund av brist på utrymme.

Dessa fälgar sägs vara del av bilens AMG-paket.

Lanseringsplan: Mercedes C-klass och GLC

2021 Mercedes C-klass
2021 Mercedes C-klass Kombi
2022 Mercedes C-klass All Terrain
2022 Mercedes C-klass Coupé
2022 Mercedes GLC
2022 Mercedes GLC Coupé
2023 Mercedes C-klass convertible

Lite mer information om nya C-Klass lär vi kunna dela med oss av efter premiären imorgon.

Här kan du se lanseringen online

 
146
47
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.