Premiär: Gordon Murray Automotive T.50s Niki Lauda

McLaren F1-designern har vässat sin superbil T.50 ytterligare till en riktig banräser med raka rör. Motorn levererar nu 725 hk och det aggressivare aerodynamikpaketet kan tillsammans med sugfläkten generera upp till 1,5 ton marktryck.

Premiär: Gordon Murray Automotive T.50s Niki Lauda

Gordon Murray designade sin nya superbil GMA T.50 som den ultimata förarbilen. Eller inte riktigt, för nu drygt fyra månader senare är han tillbaka med en ännu extremare version: banräsern T.50s Niki Lauda.

Modellnamnet är en hyllning till den trefaldige F1-världsmästaren och motorsport-legendaren som gick bort 2019 och avtäckningen skedde på hans födelsedag. Racingförarens familj ska ha ställt sig "helt bakom" döpandet av bilen, enligt Murray.

Den redan superlätta T.50 (986 kg) har fått sig ännu en bantningkur och T.50s Niki Lauda väger endast 852 kg. En del av viktminskningen beror på att alla former av avgasrening plockats bort från den 3,9 liter stora Cosworth-tolvan som nu ylar helt orestrikterat med raka iconel-rör och tolv individuella gasspjäll.

Effekten har därför klättrat till som mest 725 hästkrafter när RAM-luftintaget på taket gör sitt i högre hastigheter. Annars är siffran 711 hästkrafter. Likt tidigare nås toppeffekten vid 11.500 r/min och rödlinjen vid 12.100 r/min. Maxvridet har klättrat något och nås också vid samma varv som tidigare, 485 Newtonmeter vid 9.000 r/min.

Det ger en litereffekt om 178 hästkrafter och ett vikteffektförhållande på hela 835 hästkrafter per ton.

T.50:ns mest exotiska detalj, den 400 mm stora sugfläkten i bak, är kvar. På T.50s Niki Lauda samarbetar den dock med ett ett nytt, extremt aerodynamikpaket för att generera ännu mer marktryck – upp till 1,5 ton för att vara exakt. På den vinglösa T.50 är siffran 322 kg.

Eftersom det är varvtider som ska jagas skippar T.50s Niki Lauda den H-mönstrade manuella lådan till fördel för en paddelstyrd 6-växlad sekventiell Xtrac IGS (Instantaneous Gearshift) låda. Förutom blixtsnabba växelbyten bidrar den med en viktminskning på 5 kg.

Med IGS-lådans banracing-optimerade, tätstegade växlar ska toppfarten ligga på omkring 322–338 km/h (200–210 mph) enligt tillverkaren.

Byggs i 25 exemplar

Inte helt förvånande är upplagan ytterst begränsad och T.50s Niki Lauda skall endast byggas i 25 exemplar med start 2023. Varje bil kommer att döpas kronologiskt efter de 25 första F1-segrarna Gordon Murrays tävlingsbilar tog från och med Kyalami 1974.

För svenska intressenter lär därmed bilen som döps efter Niki Laudas seger vid Anderstorp 1978 bli särskilt intressant. Det kan dock bli hård konkurrens om den med tanke på att det var Murrays förra "fläktbil" Brabham-Alfa Romeo BT46B som Lauda segrade med då.

Var bara redo på att hosta upp 3,1 miljoner pund för den, plus skatter och avgifter.

Snälla Tomten...
32
3
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.