Mitsubishis vändning – kan bli kvar i Europa trots allt

Den japanska tillverkaren av Europas populäraste laddhybrid kanske stannar kvar trots allt. Allt hänger på ett beslut som ska fattas under morgondagen, enligt nya uppgifter.

Mitsubishis vändning – kan bli kvar i Europa trots allt
Den nya generationen av Mitsubishi Outlander som enligt tillverkaren inte kommer till Europa.

Mitsubishi kanske blåser av sin reträtt från den europeiska marknaden, enligt ännu obekräftade uppgifter i den brittiska pressen.

Det var i somras som Mitsubishi Motors kom med beskedet att man drar sig ur Europa för att fokusera på mer lönsamma marknader. Tillverkaren ska ha haft det tufft här, trots stora framgångar med den populära laddhybridsuven Outlander.

Men nu kommer uppgifter som pekar på att Mitsubishi kanske gör ett lappkast och stannar kvar trots allt. Enligt obekräftade uppgifter publicerade av Financial Times ska tillverkaren ha fått till ett avtal med sina allianspartners Renault/Nissan om att tillverka bilar i Frankrike.

Uppgifterna ska komma från tre anonyma källor med insikt i frågan. Enligt dessa ska inte något beslut ha fattats ännu och "affären kan fortfarande falla isär", menar de.

Småbilen Space Star, Mitsubishis bästsäljare i Europa, är en möjlig kandidat för fransk produktion.

Ramverket för affären ska ha ritats upp i måndags och enligt källorna ska ett formellt beslut fattas imorgon torsdag.

Varken Mitsubishi eller Renault har velat kommentera uppgifterna. Till branschtidningen Automotive News säger Mitsubishi att det tidigare beslutet om att frysa utvecklingen av nya bilar för den europeiska marknaden står fast.

Om uppgifterna stämmer kommer affären lägligt för Renault. Tillverkaren ska nämligen ha flera fabriker i hemlandet som i princip står oanvända.

Bland annat så togs ett beslut i november om att upphöra med biltillverkningen på fabriken i Flins strax utanför Paris – trots stora protester från landets fackföreningar. Istället används fabriken nu för att renovera begagnade bilar och andra "cirkulärekonomiska" sysslor.

Renault–Nissan–Mitsubishi-alliansen bildades 2016 efter att Nissan köpt en kontrollerande ägarandel i sin mångåriga konkurrent. Då hade Mitsubishi precis skakats av en stor skandal efter att det framkommit att företaget fuskat med sina siffror för bränsleförbrukning.

Idag äger Renault 43 procent av Nissan som i sin tur äger 34 procent av Mitsubishi. Innan årsskiftet kom även obekräftade uppgifter om att Nissan vill sälja Mitsubishi, något som dementerades av de båda tillverkarna.

Jag håller tummarna för Mitsubishi.
48
12
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.