Efter VW Polos utträde – nu är nya Skoda Fabia på gång

Nya generationen får Enyaq-lik snok, något större dimensioner, och mer teknik.
Annons

I år plockade Volkswagen bort sin omtyckta B-segmentare Polo från den svenska marknaden till fördel för den populärare crossovermodellen T-Cross. Baserat på våra kommentarsfält mottogs det inte väl av er läsare.

Men, misströsta inte. Volkswagengruppen säljer trots allt sina olika plattformar och drivlinor under fler än ett bilmärke. Polo bygger på koncernens MQB A0-plattform som delas med bland annat Audi A1, Seat Ibiza och Skoda Fabia.

Och det är just Fabia som nu visar upp sig i en ny skepnad. Skoda har delat med sig av de första uppgifterna om och bilderna på den nya fjärde generationen.

Efter VW Polos utträde – nu är nya Skoda Fabia på gång

Skoda Fabia IV – ej att förväxla med märkets laddbara ”iV”-bilar – ska just nu genomgå sluttest i Österrike klädd i vitgrön kamouflagemundering.

Av bilderna på testbilen att döma blir formspråket snarlikt det eldrivna flagskeppet Skoda Enyaq iV, särskilt i fram. Stötfångaren ska nu ha aktiva luftintag som kan stäng sig för att sänka bilens luftmotstånd och bättra förbrukningen något – som mest med 0,2 l/100 km i 120 km/h.

De ska också göra den nya Skoda Fabia till den mest aerodynamiska bilen i hela B-segmentet, enligt tillverkaren. Cd-värdet ska ha minskat från tidigare 0,32 till endast 0,28.

 

Efter VW Polos utträde – nu är nya Skoda Fabia på gång

Som så ofta vid ett generationsskifte på en bilmodell ska också bilens yttermått ha vuxit något. Skoda Fabia mäter nu 4,11 meter på längden (en ökning med 12 cm) och 1,78 meter på bredden (en ökning med 5 cm). Även hjulbasen ska vuxit med 9 cm och mäter nu 2,56 meter.

Nästan VW Golf-stor, med andra ord. De större yttermåtten betyder också att bagageutrymmet vuxit: 380 liter med den bakre stolsraden uppfällda och 1.190 liter med den nedfälld. Jämförelsevis rymmer nya Volkswagen Golf 381–1.237 liter.

Ingen elektrifiering – ännu

Skoda Fabia får fem olika motoralternativ vid lanseringen och inga av dessa är elektrifierade. Det rör sig främst om 3-cylindriga bensinmotorer. ”Värstingen” är en bekant fyra i form av Volkswagens 1,5 TSI-motor på 150 hästkrafter. De 1,0 liter stora 3-cylindriga alternativen ska gå att få både med och utan överladdning.

Sugmotorerna använder till skillnad från vad som allt mer blivit normen idag portinsprutning (MPI) istället för direktinsprutning.

Motor Antal cylindrar Effekt Vridmoment [Nm] Växellådor
[kW] [hk]
1.0 MPI EVO 3 48 65 95 5-växlad manuell
1.0 MPI EVO 3 59 80 95 5-växlad manuell
1.0 TSI EVO 3 70 95 175 5-växlad manuell
1.0 TSI EVO 3 81 110 200 5-växlad manuell eller 7-stegad DSG
1.5 TSI EVO 4 110 150 250 7-stegad DSG

Förutom motorerna får Fabiaäven en rad teknik- och säkerhetsnyheter, däribland upp till nio krockkuddar.

 

Efter VW Polos utträde – nu är nya Skoda Fabia på gång
Allt viktigt som hänt de senaste 22 åren har förstås sammanfallit med Skoda Fabias uppdateringar – eller?

Kombimodellen dröjer

Skoda Fabia väntas lanseras senare i år, sannolikt till hösten. Förutom halvkombikarossen har även Skodas vd Thomas Schäfer lovat en helkombivariant av Fabia. Den dröjer dock till någon gång sent 2022.

Annons
Annons
Rulla till toppen