Veckans hetaste nyheter!

Vi listar och analyserar veckans mest lästa artiklar!

Mercedes svenske vd Ola Källenius säger i en intervju med Financial Times att han vill vänta med avvecklingen av förbränningsmotorer eftersom de fortfarande utgör kassakor för koncernen. Det finns ingen anledning att misstro Källenius i det fallet, men det går också att titta på det från en annan vinkel. 

Mercedes elbilssatsning hittills har varit en katastrof. Mercedes EQC säljer dåligt och den nyligen presenterade EQA kommer för sent och ligger för långt efter konkurrenterna när det gäller räckvidd och effektivitet. Den första elbilen som en elbilsspecifik plattform blir EQS. Den kommer säkert vara toppen, men alldeles för dyr för att den ska kunna sälja i några större volymer. Lyckligtvis för Mercedes del har man bra laddhybrider med fin räckvidd. Men "övergångsfasen" med laddhybrider är nog förbi fortare än vi kan ana.

Så det är klart att Ola Källenius vill behålla förbränningsmotorerna när man inte tjänar pengar på elbilarna.

Beslutet fattades redan förr-förra veckan, men klubbades igenom häromdagen. Att förslaget skulle antas var väntat och ingen egenlig överraskning. Från och med 1 april blir det högre skatt på förbränningsbilar de första tre åren, samtidigt som bonusen för elbilar höjs till 70.000 kronor. 

Det är klart att detta sticker i ögonen på många. Att höja skatten på något går sällan obemärkt förbi. Men det är klart att denna ändring kommer att leda till att fler väljer elbil vid nästa köp. Se bara på Tyskland där handlarna nu larmar om att de har slut på elbilar – vilket i alla fall delvis ska vara en följd av de fördelaktiga elbilsbonusarna.

Hyundai Ioniq 5 är den första elbilen på den nya E-GMP-plattformen, som kommer att utgöra grunden för många elbilar från Hyundai och Kia framöver. Och i min mening kunde det inte börjat bättre. Hyundai Ioniq 5 är både snygg och rymlig samtidigt som den kan visa upp fina siffor. 48 mils räckvidd, snabbladdning på strax över 200 kW och en dragvikt på 1.600 kilo. 

Priset vet vi ingenting om än så länge, men de koreanska tillverkarna brukar ju ligga något längre än de europeiska. De flesta reaktioner jag sett har varit positiva och jag tror att Ioniq 5 kan utgöra ett seriöst hot mot Volkswagen ID4.

Coronapandemin har medfört att många av oss har hållit rätt låg profil det senaste året. Några som inte gjort det är biltjuvarna som alldeles uppenbart har öst på som vanligt. Enligt statistik från försäkringsbolaget Trygg-Hansa och organisationen Larmtjänst är Volvo det bilmärket som oftast anmäls stulet.

Men, utifrån en samkörning vi på ams gjort av de siffror som publicerats med antalet registrerade bilar i Sverige verkar det stöldbegärligaste märket snarare vara Land Rover följt av Audi och Chrysler.

I andra änden av den listan finner vi Chevrolet och Subaru. 

Under veckan blev nya Mercedes C-klass officiell och det är egentligen två saker som är intressanta. Den kommer som laddhybrid med 10-mils räckvidd och den får ett liknande infotainmentsystem som i nya S-klass.

Ett infotainmentsystem som jag redan nu kan avslöja att vi i ams testlag inte är nöjda med. Mer om det kan du läsa i testet av Mercedes S-Klass, Audi A8 och Porsche Panamera som kommer här på sajten nästa vecka – eller i ams nummer 6 som redan nu finns som digitaltidning här på sajten.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.