Nya regler: Fri effekt på elsparkcyklar

Transportstyrelsen vill ta bort begränsningen av effekten på elsparkcyklar. De vill också göra det förbjudet att köra elsparkcykel på trottoaren.
Annons

I dag får elsparkcyklar inte ha större effekt än 250 watt.

– 250 watt är ett ganska svagt fordon. Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen.

Fartbegränsningen på 20 km/h blir däremot kvar, enligt de förslag till nya regler för elsparkcyklar som Transportstyrelsen presenterar för regeringen i dag.

Transportstyrelsen vill också att göra det förbjudet att köra elsparkcykel på trottoaren om man inte ha särskilda skäl som fyskisk funktionsnedsättning.

–  Vi vill förtydliga att förare av elsparkcyklar och likande fordon ska följa trafikreglerna för cykel, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen föreslår även att möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana samt att på sikt fasa ut cykelpassager. Första steget är att ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager.

Annons
Annons
Rulla till toppen