Officiell: Här är nya Hyundai Bayon

Ny instegssuv från Hyundai presenterad – utmanar VW T-Cross.

Officiell: Här är nya Hyundai Bayon

Europeiska köpare älskar små suvar. Det har Hyundai tagit fasta på när de utvecklat det senaste tillskottet till modellpaletten, Bayon, speciellt för den Europeiska marknaden.

Designmässigt känner vi igen det tunna DRL-strålkastarna i fronten från den något större brodern Kona. I övrigt är den inte speciellt lik någon av sina syskon rent design mässigt. Aktern för i alla fall våra tankar till Mitsubishi Eclipse Cross.

Det utmärkande designdraget på bakluckan är annars de boomerangformade baklyktorna, som Hyundai teasat oss med tidigare.

Med en maximal markfrigång på 183 millimeter (om du specar din Bayon med 17-tumsfälgar) är den på den punkten i paritet med Volkswagen T-Cross som har en markfrigång på 180 millimeter.

Hyundai Bayon överglänser också sin tyska konkurrent när det gäller bagageutrymme. Bayon lastar 411 liter i bagaget med baksätet uppfällt och 1.205 liter med den nedfällt.

Motoralternativen i Bayon är fyra till antalet, alla är bensindrivna och två av dessa får ett 48V-mildhybridsystem. Toppvarianten ger 120 hästar. En intressant detalj är att om man väljer manuell växellåda så har bilen en varvmatchningsfunktion när man kör den i sportläget. Då blir det perfekta nedväxlingar varje gång, utan att man behöver "häl-och-tåa" på egen hand.

På teknik/infotainmentsidan är det värt att notera att Bayon stödjer trådlös anslutning av Apple CarPlay och Android Auto. Två olika infotainmentskärmar erbjuds på antingen 8 eller 10,25 tum.

Leveranserna påbörjas senare i år – priserna blir klara inom kort.

Ganska snygg ändå.
29
57
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.