Volvochefen: ”Vi ska bli ledande på räckvidd och laddhastighet”

Vi har intervjuat Volvo Cars teknikchef, Henrik Green, om märkets framtidsplaner.
Annons

I tisdags presenterades den nya elbilen Volvo C40. Efter många spekulationer om vad den skulle vara för typ av bil, så blev det alltså en coupévariant av syskonet XC40 Recharge. All teknik här hämtad därifrån – drivlina, batteri och laddning. 

Det innebär alltså ett batteripaket på 78 kWh, snabbladdning med max 155 kW och en effekt på 408 hk och 660 Nm.

Om du vill se i detalj Volvo C40 i detalj kan du kika på vår videogenomgång. Läs också vår stora jämförelse med andra elbilar – hur står sig C40 mot konkurrensen?

I samband med premiären av C40 fick vi en pratstund med Volvos teknikchef Henrik Green, som berättar att Volvos mål med elektrifieringen.

– Vi kommer inte att ligga först i racet med 1.000 hästkrafter, även om vi skulle kunna det. Däremot vill vi vara ledande när det gäller räckvidd och laddhastighet, eftersom det gör bilen mer praktisk, användbar, tillgänglig, säger Henrik Green.

Stora ord, i och med att flera konkurrenter både laddar snabbare och har längre räckvidd. Han förutspår också två tydliga segment bland elbilarna i framtiden.

– Vi kommer att se en intressant segmentering, en med väldigt lång räckvidd för de som behöver det, som ständigt kör mellan Göteborg och Stockholm och är villiga att betala för det. Bilen kommer att väga mer, säger Henrik Green och fortsätter:

– Sedan kommer det på sikt utvecklas ett segment för kunder som inte kör så långt, som laddar hemma, laddar på jobbet. Det är onödigt att betala för lång räckvidd, slöseri med batterier, pengar och vikt. Just nu måste vi finnas i både dessa segment.

Hela intervjun med Henrik Green kommer i auto motor & sport nummer 7/2021 och här på sajten inom kort.

Nya Volvo C40 börjar byggas i höst i Volvos fabrik i Gent, Belgien.

Annons
Annons
Rulla till toppen